Preskoči na glavni sadržaj

Otvara se simpozijska 13-kanalna televizijska izložba o metamorfozama Athene Noctua

Završne riječke epizode Filmskih mutacija kao dio filmskog Doba moći – Rijeka EPK 2020, zaključit će se u sklopu Serija invizibilnog kina jedinstvenom 13-kanalnom simpozijskom TV instalacijom Grupe Otolith Unutarnje vrijeme televizije u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti. Izložba ostaje otvorena od 2. do 18. lipnja. 

Simultano očište za paradigmatsku arheologiju filmskog znanja osmislili su članovi Grupe Otolith –  Kodwo Eshun i Anjalika Sagar, u kustosko-umjetničkoj suradnji s filmskim vizionarom Chrisom Markerom za prvo izdanje Atenskog bijenala 2007. godine kao susret sa zaboravljenim arhivom suvremene televizualnosti: Markerovim monumentalnim simpozijskim djelom Naslijeđe sove iz 1989. (izvorni naslov L’Héritage de la chouette) podnaslovljen 13 grčkih riječi dešifiraju... otkriva dugo zabranjenu, rijetko prikazivanu 16-mm filmsku seriju snimanu u pet gradova tijekom razdoblja od dvije godine, s pedeset devet gostiju, za televizijsko emitiranje u trinaest 26-minutnih epizoda o potencijalima i naslijeđima stare Grčke. 

Markerovo suzdržano naglašavanje i rekapituliranje grčkih ideja u prvi plan postavlja ozbiljno zaigranu pedagogiju čije se veličina, opseg, aspiracija i ambicija na visokoj rezoluciji digitalnih televizora odavno ne vide. Suočen s prostornom konfiguracijom trinaest televizijskih ekrana, gledatelj se nalazi licem u lice sa spomenikom mrtvoj televiziji.

Riječima Grupe Otolith: Naslijeđe sove može se tumačiti kao kolektivni razgovor u kojem bi helenizam, shvaćen kao izokrenuti blizanac orijentalizma, mogao biti zazvan, preispitan, prizvan, kanaliziran, slavljen, kritiziran, oplakivan, svetkovan i promatran s čuđenjem. Gledati Naslijeđe sove znači vidjeti sve tehnike kojima se može izjave podesiti, izmijeniti, poreći, potvrditi, podcrtati i naglasiti težinom, frekvencijom i pozicijom slike, zvuka, glazbe i glasa. Znači susresti trenutak u kojem je inteligencija televizije bila emitirana u obliku kolektivne misli. Koristeći njene goste kako bi iskopao i upogonio različite oblike antike, Marker je sastavio arheologiju znanja u doba odašiljača čiji se učinci suprotstavljaju uvjerenjima i snishodljivostima sadašnjice.

Grupa Otolith je utjecajna, nagrađivana suvremnoumjetnička-kustoska platforma za suradničke, transnacionalne vizualne, zvučne, performativne i diskurzivne politike i prakse koje se temelje na konceptima arhiviranja, životnog okoliša i posthumane budućnosti. Otolith su osnovali filmski i vizualni umjetnici, teoretičari i kustosi Anjalika Sagar i Kodwo Eshun u Londonu 2002. godine. Izlagali su i prikazivali svoja djela na najznačajnijim svjetskim izložbama i bijenalima suvremene umjetnosti, u brojnim kinima, muzejima, javnim i privatnim galerijama, na primjer, Documenta u Kasselu, Transmediale u Berlinu, Tate Britain i Tate Modern u Londonu, prvo izdanje Atenskog bijenala u Ateni, Galerija Serpentine u Londonu, Haus der Kulturen der Welt u Berlinu, Bijenale u Sao Paolu, MACBA u Barceloni, Bijenale u Lyonu. 

Njihove umjetničke prakse redefiniraju iskustva filmskog i interdisciplinarnog esejizma, istražujući i reaktivirajući medijske arhive, pripovijesti budućnosti, traume post/kolonijalizma i rasizma te naslijeđe nesvrstanosti i trikontinentalizma – finale utopijskih ideala. Angažirani spektar polazi od shvaćanja umjetnosti kao javnog dobra, zahvaća povijesti manjinskog filma, tradiciju arhivskog i kompilacijskog found-footagea, militantnog filma i performansa, radikalnog dokumentarizma i utopijskih žanrovskih diverzija, narativni agnosticizam i temporalne anomalije post-filmskog spektakla. Njihova je osnova formula: film esej kao forma koja nastoji promatrati uvjete, događaje i povijesti u najproširenijim oblicima. Uz mnoge filmove izlažu i istraživačke arhive s dokumentacijom i materijalima projekta. Taj arhivski materijal postaje tematska instalacija koja objedinjuje arhitekturu prostora, filmsku projekciju, zvučni performans, arhivsku čitaonicu.

Kustosice izložbe su Branka Benčić, Sabina Salamon i Tanja Vrvilo. Izložba u MSU (Jaslice (1. kat)) u Rijeci (Krešimirova 26c) ostaje otvorena od 2. do 18. lipnja. 

Program se odvija u sklopu SERIJA ZA INVIZIBILNO KINO i cjelogodišnje programske platforme umjetničke organizacije Film-protufilm: FILMSKE MUTACIJE - TERESTRIČKE POLITIKE FILMA koja afirmira zapostavljene prostorno-političke struje i multi-medijalizacijske prakse kino-oka te njihov status medija i postmedija u dobu katastrofe, kustosice Tanje Vrvilo. 

Podrška: Grad Rijeka, Zaklada Kultura nova, Hrvatski audiovizualni centar, Ured za kulturu Grada Zagreba, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Language Barrier Productions. 

Projekt se pripremao u sklopu programa DOBA MOĆI projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture. 

Sve ostale detalje potražite na službenoj stranici Filmskih mutacija

Naslovna fotografija: televizijska izložba o metamorfozama Athene Noctua
(*autor plakata je Damir Gamulin Gamba)

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.