Preskoči na glavni sadržaj

U Zagrebu održana 15. godišnja međunarodna konferencija Small Cinemas

Završena je 15. godišnja međunarodna konferencija Small Cinemas koja se ove godine održala od 5. do 7. studenog 2024. na Sceni F22 u Zagrebu. Konferenciju je organizirao Odjel za kulturu i komunikacije Instituta za razvoj i međunarodne odnose (IRMO) u suradnji sa Zagreb Film Festivalom (ZFF) i Akademijom dramske umjetnosti (ADU), a konferencija se održala u sklopu programa Industrija Zagreb film festivala. 

U tri dana održavanja konferencije okupljeni stručnjaci i istraživačice iz cijelog svijeta raspravljali su o ključnim izazovima i perspektivama razvoja filmske industrije u malim zemljama. Konferencijski program obuhvatio je širok raspon tema - od raspravao o utjecaju globalnih streaming platformi, pitanja inovacija u filmskoj produkciji, izazova distribucije, kao i politike poticanja proizvodnje u manjim filmskim industrijama.

Nakon pozdravnih riječi organizatora, Jake Primorac, predsjednice Programskog odbora Konferencije, Selme Mehadžić ispred Zagreb Film Festivala, Davora Švaića, dekana Akademije dramske umjetnosti, te Aleksandre Uzelac, voditeljice Odjela za kulturu i komunikacije, IRMO, prvi je dan konferencije 5.studenog 2024. otvorio Jakob Isak Nielsen sa Sveučilišta u Aarhusu, koji je održao pozvano predavanje pod nazivom Četiri usmjerenja za male filmske ekosustave (Four Avenues for Small Film Ecosystems), u kojem je predstavio komparativnu analizu sedam malih europskih filmskih ekosustava te istaknuo četiri ključne strategije za suočavanje s izazovom premalog domaćeg tržišta.

Nakon pozvanog predavanja uslijedio je okrugli stol pod nazivom Javne politike utemeljene na podacima za male filmske industrije (Evidence-based Policy-making for Small Film Industries) u kojem su istraživači Ivana Kostovska (VUB Brisel, Belgija) i Jakob Isak Nielsen (Sveučilište u Aarhusu, Danska) te dionici javnih politika Chris Marcich (ravnatelj HAVC-a i predsjednik EFAD-a) i Krešimir Partl, državni tajnik u Ministarstvu kulture i medija RH raspravljali o odnosu istraživačkih podataka i instrumenata javne politike te nužnim strateškim pristupima malim filmskim industrijama.

Prva se sesija individualnih prezentacija bavila internacionalizacijom i izazovima proizvodnje u malim filmskim industrijama, nakon čega je uslijedio panel o španjolskom zakonu o audiovizualnim djelatnostima iz 2022.godine i njegovim implikacijama na male filmske zajednice – prvenstveno na jezičnu raznolikost te rodnu ravnopravnost u audiovizualnom sektoru.

Prvi je dan konferencije zatvoren panelom o ulozi klastera za razvoj malih filmskih industrija na kojem su Romanas Matulis i Kestutis Drazdauskas predstavili rad Baltic Film & Creative Tech klastera dok su nagrađivani hrvatski producenti Danijel Pek (Antitalent) i Zoran Vujić (Poster) komentirali mogućnost razvoja sličnog klastera u hrvatskom kontekstu.

Drugi dan konferencije, 6.studenog, otvoren je panelom Pristupi konkurentnosti u malim filmskim industrijama (Approaches to Competitiveness in Small Film Industries), na kojem su predstavnici triju Obzor Europa projekata koji se bave međunarodnom konkurentnosti europskog audiovizualnog sektora, Anastasios Drosou (projekt SCENE), Antonios Vlassis (Reboot projekt) i Andre Rui Graca (CresCine projekt) govorili o povećanju konkurentnosti malih filmskih industrija u Europi.

Uslijedile su tri sesije individualnih prezentacija koje su se bavile distribucijom i kinematografskom infrastrukturom, utjecajem globalnih streaming servisa na lokalna tržišta i reakcijama malih zemalja, raznolikim praksama u filmskoj produkciji te pitanjima recepcije filma.

Program drugog dana završen je sa  okruglim stolom organiziranim uz podršku DKE - Ureda MEDIA Hrvatske koji je govorio o izazovima nezavisne mreže kina u Hrvatskoj. Na okruglom stolu koji je moderirala voditeljica CED-MEDIA ureda sudjelovali su predstavnici nezavisne kino mreže Maja Holek ispred kina 'Velebit' u Koprivnici, Renata Kiršić Veselica ispred kina 'Labin', Goran Plantak ispred kina 'Gaj' u Varaždinu te Alen Munitić kao predstavnik Festivala Mediteranskog filma Split (FMFS). Drugi je dan zaključen zabavom u Tvornici kulture koju su zajednički organizirali Zagreb Film Festival, Sarajevo Film Festival i Institut za razvoj i međunarodne odnose.

Treći i posljednji dan konferencije 7. studenog otvorio je Petr Szczepanik s Karlovog sveučilišta u Pragu s predavanjem naslovljenim Geografija streaming ekonomije: Srednjo-istočna Europa kao digitalna periferija (Geography of the Streaming Economy: East-Central Europe as a Digital Periphery) u kojem je ponudio detaljnu analizu na utjecaj globalnih streaming servisa na tržišta Istočne i Srednje Europe. Posljednje dvije sesije individualnih izlaganja bavile su se tehnološkim inovacijama u filmskoj proizvodnji i javnopolitičkim odgovorima i odgovorima lokalnih aktera filmske industrije na njih, te učincima instrumenata poticaja za inozemne produkcije te samih servisnih produkcija na male filmske industrije u Europi.

Performativnim panelom Kako emancipirati ekran? (How to Emancipate the Screen?), koji je moderirao Boris Ružić, FFRI a koji su izvele Dina Pokrajac iz Dokukina, Marta Baretić iz kina 'Mediteran' te Karla Crnčević (kino 'Unseen') otvorile su raspravu oemancipatornom potencijalu filmske umjetnosti, angažmanu publike i aktivističkom potencijalu malih nezavisnih kina čime je, uz zaključne riječi organizatora, zatvoren zadnji dan konferencije.

U tri dana održavanja konferencija je okupila više od stotinu sudionika i sudionica iz cijele Europe, među kojima su uz pozvane znanstvenike i znanstvenice sudjelovali brojni domaći i strani filmski profesionalci, članovi profesionalnih udruženja, dionici javnih politika, studenti, te ostala publika zainteresirana za pregled trenutačnog stanja kao i za budućnost filmskog sektora. Održana kao dio ZFF industrijskog programa, konferencija je kroz svoj format koji je uz znanstvena izlaganja pružio niz panela i okruglih stolova okrenutih i filmskim profesionalcima, doprinjela intenzivnijim raspravama tijekom konferencije i bogatijoj razmjeni znanja. Konferencija je također naglasila važnost malih kinematografija u očuvanju lokalnih identiteta i razmjeni kulturnih vrijednosti te istaknula potrebu za novim pristupima i politikama koji reflektiraju promjene digitalnog i globaliziranog svijeta.

Program konferencije dostupan je na sljedećoj poveznici.

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.