Preskoči na glavni sadržaj

Predstavljen program 35. Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb

U Galeriji Kranjčar održana je konferencija za medije 35. Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb 2025 koji se od 2. do 7. lipnja odvija u Kinu SC, Kinu Kinoteka, u Muzeju suvremene umjetnosti te na drugim gradskim lokacijama. 

Filmski program čini gotovo 350 djela, koliko je najavljeno i stranih gostiju, a uz prestižna natjecanja kratkih, dugih, studentskih i hrvatskih filmova tu su i veliki tematski blok posvećen „Svijetu na rubu“, retrospektive Michaele Pavlátove (izložba, masterclass, filmovi) i Veljka Popovića, južnokorejska i nova japanska animacija, Animafest PRO s 12. znanstvenim skupom Animafest Scanner i radionicom Rise & Shine, izložbeni program te Program za djecu i mlade.

Članove žirija i detalje programa predstavili su umjetnički ravnatelj festivala Daniel Šuljić, producentice Matea Milić i Paola Orlić te zamjenica pročelnice Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Nikolina Radić Štivić, dok su o svojim radovima govorili autori hrvatskih doprinosa Velikom natjecanju kratkometražnog filma Maida Srabović (Fačuk), Jelena Oroz (Nema mjesta) i Marko Meštrović (Kako). Predstavljena je festivalska špica autorice Varje Jakovljeve i glazbenika Alekseja Prosvirnina. Jakovljeva je autorica i festivalske ilustracije koju je u cjeloviti vizualni identitet festivala uklopio studio Kuna zlatica.

Daniel Šuljić pozdravio je okupljene u ime jednog od tri najznačajnija festivala animiranog filma u svijetu, prestižne manifestacije hrvatske kulture, ali i globalne filmske umjetnosti. S posebnim zadovoljstvom Šuljić je istakao kako su za Animafest 2025 prijavljena rekordna 2024 filma iz 92 zemlje svijeta te kako će na festivalu svjetsku premijeru samo u Velikom natjecanju kratkometražnog filma imati 10, a međunarodnu 2 rada. Ukupan broj svjetskih premijera je 47, a međunarodnih 13.

Velika novost je da je Animafest uz Oscar postao i kvalifikacijski festival za nagradu BAFTA, a za Oscara se više ne kvalificira samo pobjednik Velikog natjecanja kratkometražnog filma, već i onaj Natjecanja hrvatskog filma.

Šuljić se pohvalno izrazio o domaćoj produkciji koju osim navedenih filmova u Velikom natjecanju predstavljaju Vuk Jevremović (Moralna potpora), Petra Balekić (Sjena) i Elena Walf (Bodlja u guzi), a u Natjecanju studentskog filma Jelena Milunović (Lebdenje), Petra Pavetić Kranjčec (Od Petera za Aidu), Marta Margetić (Kičma) i Andrea Miletić (Beštija). Domaća kinematografija u Natjecanju hrvatskog filma broji ukupno 24 djela s novim produkcijama Zagreb filma, ALU-a, Adriatic Animationa, Bonobostudija i dr. nezavisnih producenata, poput Psihonauta Nike Radasa koji nakon Zagreba putuju u Annecy, novih filmova Thomasa i Ivane Volda ili istarske Piove Danila Dučka s glazbom Livija Morosina.

Selekcije u međunarodna natjecanja Animafesta zapravo su i međunarodni uspjesi našega filma, što ponekad zaboravljamo jer je riječ o domaćem festivalu, ali konkurencija je globalna i vrlo jaka, s manje od 5 % odabranih. Hrvatska animacija je vrlo dobra i već godinama lagano raste. Ove godine imali smo rekordne 54 domaće prijave za Natjecanje hrvatskog filma, dakle čak ni u njega nije jednostavno ući – rekao je Šuljić. Zahvaljujući Animafestovom pokrovitelju Telemachu u kvalitetu dijela ovogodišnjeg festivalskog programa gledatelji će se moći uvjeriti i na platformi EON TV.

Kako je selekcijski proces ukazao na snažan trend društvenokritičkog filmotvorstva, i središnji tematski program Animafesta 2025 pod nazivom „Svijet na rubu“ Šuljić je odlučio posvetiti filmovima o velikim društvenim gibanjima i opresiji, odnosno nekima od gorućih tema današnjeg globalnog društva: migracijama i izbjeglicama, ratovima, teroru državnih autoriteta te protestima i aktivizmu. Umjetnost nije tu samo da opušta, nego da propituje i ukazuje na neugodne stvari, poput kamenčića koji žulja u cipeli. Tema nije najlakša, ali naša je obaveza prikazati i takve, sve redom odlične filmove – kazao je Šuljić. Pablo Ballarín, Marta Magnuska, Fabio Friedli, Paul Wenninger, Anja Kofmel, Joško Marušić, Lotfi Achour, Felix Weisz i Erick Oh neka su od autorskih imena tematskog programa, u kojem su vrijedne radove ostvarili i umjetnički kolektivi.

Šuljić je naveo kako će u žiriju Velikog natjecanja kratkometražnog filma biti francuski animator Osman Cerfon, slovenska animatorica Špela Čadež, čileanski redatelj i osnivač festivala Chilemonos Erwin Gomez, japanska animatorica Sarina Nihei i hrvatska majstorica stop-animacije Ivana Volda. Članovi žirija uglavnom su višestruki sudionici najprestižnije Animafestove konkurencije iz proteklih godina, a Cerfon i Nihei održat će i masterclassove. Filmove Sarine Nihei gledat ćemo, pak, u posebnom programu novog vala japanske kratke animacije koji će Nihei predstaviti s kolegom Ryom Orikasom.

U objedinjenom žiriju, kako je rekao Šuljić „slobodnog i zaigranog“, Natjecanja studentskog filma (40 filmova, od kojih tri potječu od dobitnika Nagrade za najbolju školu animacije – Filmskog sveučilišta Babelsberg Konrad Wolf kojem se priređuje i zasebna retrospektiva) i Natjecanja hrvatskog filma odluke o nagradama donijet će poljski profesor filmologije Michał Bobrowski, suosnivačica bečkog festivala Tricky Women/Tricky Realities Waltraud Grausgruber i korejska animatorica Jin Woo. Grausgruber kurira i poseban filmski program pod naslovom „Mame gore i drugi činovi oslobođenja“ povezan s njezinim festivalom koji otvara prostor ženskim i rodno nekonformnim perspektivama – slikama koje iritiraju, izazivaju i transformiraju, preispituju društvene konvencije i istražuju alternativne načine gledanja, a u čijem su fokusu tijela, odnosi i biografije u mijeni.

Zagrebačkom duhu festivala ove će godine ponovno doprinijeti i omiljeni Animafestov open air. Prvi će se održati na Zrinjevcu 30. svibnja u 21:30 sati s programom 'Pekar Boris i prijatelji' nazvanom po sjajnom filmu za uzrast 3+ Maše Avramović. Nakon toga, od 22 sata, prisjetit ćemo se najboljih filmova prošlogodišnjeg Animafesta.

Drugi open-air na rasporedu je 31. svibnja u 21:30 sati u Parku Maksimir gdje Animafest 100 godina Zoološkog vrta slavi uz projekciju Oscarom nagrađene Poplave. Partneri već tradicionalnog programa Animafest u Vašem kvartu ove su godine centri za kulturu Maksimir, KNAP, NS Dubrava, NS Sesvete, Centar za likovni odgoj Grada Zagreba, a u sklopu projekta Zagrebački kvartovi kulture Animafest stiže i u Novi Jelkovec (blok A).

U kvartovima se prikazuju Pekar Boris i prijatelji te Natjecanje filmova za djecu i mlade. U KNAP-u i Novom Jelkovcu u tim će se projekcijama moći uživati i pod vedrim nebom. Osim što surađujemo s gradskim centrima za kulturu, od ove godine to činimo i s festivalom INmusic za koji ćemo prikazati tri selekcije filmova u njihovom novom programu „Silent Cinema“. Zahvaljujući Centru mladih Ribnjak imamo i divan prostor za naš tradicionalni festivalski piknik – dodala je Matea Milić.

Animafest je zaista ukorijenjen u povijest Zagreba kao važan element njegova identiteta. Kroz desetljeća je rastao i razvijao se, postajao sve jači i prisutniji. S obzirom na Zagrebačku školu crtanog filma i prirodno je da je tako. Za međunarodnu vidljivost iznimno je važno da ovaj festival ima Zagreb u svome imenu, što puno govori o uzajamnoj ljubavi grada i Animafesta. No osim za međunarodnu animacijsku scenu, Animafest jako puno znači za našu zajednicu, do koje dolazi u mnogim dijelovima grada, i to do građana od najmlađe do najstarije dobi  – rekla je Nikolina Radić Štivić.

Autorsku retrospektivu, s devet radova iz razdoblja 2008. – 2024., Animafest 2025 priređuje i Veljku Popoviću čije stvaralaštvo predstavlja izlazak domaće 2D i 3D animacije iz pionirskog razdoblja u ono pune zrelosti i kreativne nesputanosti. Osvrt na 50 godina povijesti Škole animiranog filma (ŠAF) Čakovec sadrži, pak, 17 filmova iz razdoblja 1981. – 2025. u izboru aktualne voditeljice Škole Jasminke Bijelić Ljubić.

S obzirom na provenijenciju, ovaj izbor dio je Programa za djecu i mlade koji čine i 34 filma Natjecanja filmova za djecu i mlade razvrstana u četiri dobne kategorije (3-6, 7-10, 11-14 i 15+) i odabrana po medijskoj psihologinji Martini Peštaj i filmskom kritičaru Ninu Kovačiću. Radove toga natjecanja odlikuju priče o životinjama, prijateljstvu, otkrivanju sebe i vlastitih snaga, različitim identitetima i životnim iskustvima. U današnjem digitalnom svijetu ovo natjecanje nudi sadržaj koji djeca ne traže niti pronalaze sama, zbog čega je važno ponuditi im ga u kinu.

U sklopu Obiteljskog programa uz projekciju izbora Pekar Boris i prijatelji organizira se i istoimena radionica crtanja i diskusije u MSU-u 7. 6., dok film Priče iz čarobnog vrta (uzrast 6+) 6. i 7. 6. u MSU-u i Kinoteci prati djecu koja smišljaju vlastite priče i tako nastavljaju tradiciju svoje bake. Filmovi Velikog natjecanja dugometražnog filma Poplava (8+) i Veliki život (10+) također su prilagođeni djeci.

Profesionalni program Animafesta 2025 predvodi 12. simpozij Animafest Scanner (KIC, 3. i 4. 6.) koji će otvoriti dobitnik Nagrade za izniman doprinos proučavanju animiranog filma Georges Sifianos. Autor seminalne Estetike animiranog filma i profesor emeritus pariškog ÉNSAD-a održat će predavanje pod naslovom: „Animacija i ekologija. Od Fidije do Normana McLarena“. Na simpoziju će se raspravljati o animaciji u kontekstu efemernosti filma, suvremenom tehnološkom razvoju u animaciji, liniji kao konstitutivnom elementu animiranog filma i nasilju u animiranom filmu. Simpozij je otvoren svoj zainteresiranoj javnosti.

Na četvrtom izdanju programa Rise & Shine koji Animafest organizira s ljubljanskom Animatekom i u suradnji s CEE Animation bit će predstavljeno 11 projekata odabranih između više od 60 prijava. Mentori će biti Jelena Popović, producentica NFB-a, višestruki dobitnik Nagrade Goya Pedro Rivero i Anna Vášová, scenaristica i producentica golemog međunarodnog iskustva. AFN Edu program je, pak, namijenjen studentima animacije kojima omogućuje mobilnost i međunarodnu suradnju. Organizira ga Animation Festival Network, mreža pet najvažnijih animacijskih festivala srednje i istočne Europe. Predavanje na temu aktivizma i podrške animacijske zajednice u kriznim žarištima održat će Olga Bobrowska.

Predstavit će se i animirani projekti u razvoju, dugometražni Besmrtnik Renata Grgića i Kristijana Petrovića, kao i kratkometražna Meta Veljka i Milivoja Popovića te Bože Balova.

Predstavit će se, naposljetku, i nove publikacije posvećene animiranom filmu. Animafest PRO nastojimo strukturirati „generacijski“. Najprije se fokusiramo na mlađe, buduće profesionalce, odnosno studente kroz AFN Edu. Ti programi snažno rastu – iz prvotne zamisli o 10-15 ljudi stigli smo do gotovo 150 studenata iz 15-ak svjetskih škola. Želimo biti odskočna daska mladima za ulazak u prekrasni svijet animacije i njezinu profesionalnu zajednicu. Kao velik, ali iznimno prijateljski festival na kojem se mladi susreću s legendama za to smo u idealnoj poziciji. Potom ih, kao autore prvih i drugih profesionalnih filmova, dočekujemo na radionici Rise&Shine – kazala je Milić.

Milić je istakla i kako je Animafest oduvijek bio inkluzivni festival u širem smislu riječi, ali kako ove godine u suradnji s Udrugom Filmaktiv (njezinom inicijativom „Film svima“) čini korak dalje organizacijom radionice i prikazivanjem inkluziviranih filmova. Radionica Maje Ogrizović „Film svima svugdje – inkluzivni potencijali filma“ 6. 6. u KIC-u sastoji se od projekcije inkluzivnog filma dostupnog gluhim i nagluhim te slijepim i slabovidnim osobama, razgovora o filmu i inkluziji te učenja osnova hrvatskog znakovnog jezika. Četvrtoga lipnja u Kinoteci projekcija filma Veliki život bit će popraćena audiodeskripcijom, AD titlovima i hrvatskim znakovnim jezikom uživo, a projekcija filma Poplava 7. 6. u Kinoteci audiodeskripcijom i AD titlovima. Obje inkluzivne projekcije besplatne su za sve posjetitelje. Animafest će u suradnji s Udrugom Djeca susreću umjetnost ponovno biti i u zagrebačkim bolnicama.

Ponešto od Animafestova programa moći će se vidjeti i izvan Zagreba. Uoči festivala Animafest je posjetio karlovačko Kino Edison, a slijede Split (u sklopu FMFS-a i MKC-a) i Rijeka (Art-kino Croatia i Dječji festival Tobogan).

Fačuk je pogrdni naziv za vanbračno dijete. Iz takvih riječi i „traume“ okruženosti naivnim slikarstvom tijekom moje podravske mladosti, svim tim izmučenim selima i oderanim pijetlovima, izrasla je zamisao o horor filmu nadahnutom crnom strujom podravske naive. Mijo Kovačić specifičan je po fantazmagoričnim i mračnim prizorima koji su se izvrsno uklopili u tu zamisao. Film je nastajao sedam godina i bilo je sjajno raditi sa Stipanom Tadićem, s kojim je suradnja funkcionirala čak i „preko Atlantika“  – rekla je Maida Srabović o svome filmu Fačuk.

Moj film je osveta automobilima koji parkiraju na nogostupima i pješacima uskraćuju priliku da hodaju, a što sam posebno osvijestila u vrijeme kada je moj sin bio beba te sam svaku šetnju ili put do dućana s kolicima morala posebno planirati. Imala sam vizije kako grebem noktima po automobilima. Srećom, sve ono što uživo ne biste napravili, u animaciji možete ostvariti. Vanja Andrijević spojila me sa scenaristicom Jasnom Jasnom Žmak koja je monologom riješila problem strukture filma. Crtež je intuitivno izlazio iz mene, ali sam prvi puta koristila i stop-animaciju, što s kućom punom igračaka i kockica nije bilo teško – kazala je Jelena Oroz o Nema mjesta.

Uz pomoć alata animacije raširio sam vrijeme, cikluse stvaranja i destrukcije u globalnom i individualnom smislu. Destrukcija je dio procesa i možemo je prihvatiti kao dio civilizacijskog okvira. Baza zvuka bili su ton D i drone tanpure, klasičnog indijskog instrumenta, ali i Mozart u izvedbi Berlinske filharmonije – dakle sve u svemu jedan ozbiljan zadatak koji je sjajno odradio Hrvoje Nikšić. Glazba se izvrsno spojila s apstrakcijom crteža u audiovizualnu igru – istaknuo je Marko Meštrović o djelu Kako.

Sve detalje o programu pronađite na službenoj stranici Svjetskog festivala animiranog filma Animafest Zagreb.

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.