Preskoči na glavni sadržaj

Osvrt na nagrađivane domaće dokumentarce kroz program 'H15 – 15 godina u našem filmu' na ZagrebDoxu

Na ZagrebDoxu je u utorak, 28. ožujka održano prvo u nizu događanja u sklopu programa "H15 – 15 godina u našem filmu" kojime HAVC, u suradnji s najvećim domaćim festivalima, obilježava 15 godina djelovanja. Događanje na ZagrebDoxu uključilo je osvrt na dokumentarce nastale u posljednjih 15 godina koji su osvajali Nagradu publike. Zanimljiv je podatak da se u proteklih 15 godina to dogodilo čak 10 puta - domaći dokumentarni film publika je proglasila najboljim festivalskim naslovom.

Na održanom događanju kroz video inserte prisjetili smo se tih naslova: 2010. godine to su bili filmovi Ljudi s mliječnog puta Miroslava Mikuljana i Sudbina broja 13 Irene Škorić, 2012. godine to je bio film Nije ti život pjesma Havaja Dane Budisavljević, 2013. Gangster te voli Nebojše Slijepčevića, 2014. film Dragi Lastane! Irene Škorić, 2015. film Lijepo mi je s tobom, znaš Eve Kraljević, 2019. film Susjedi Tomislava Žaje, 2020. film Nun of Your Business Ivane Marinić Kragić, 2021. film Ljubav oko svijeta Anđele i Davora Rostuhara te 2022. film Veće od traume Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski.

Nakon predstavljanja spomenutih filmova, u kratkom razgovoru na važnost HAVC-a za proizvodnju te time posljedično i poimanje te status dokumentarnog filma osvrnuli su se Chris Marcich, ravnatelj HAVCa, Tiha K. Gudac, redateljica i umjetnička savjetnica za dokumentarni film, producentica Vanja Jambrović i redatelj Tomislav Žaja.

"ZagrebDox je kao festival izuzetno važan, odlikuje ga gotovo pa autorski program, program koji je bogat, raznolik i jedan je od najvažnijih festivala u ovom dijelu Europe. Što se tiče mojeg filma Susjedi - put tog filma što se distribucije tiče bio je uvelike olakšan činjenicom da je osvojio Nagradu publike na ZagrebDoxu - i na nacionalnoj, ali i međunarodnoj razini," istaknuo je autor Tomislav Žaja.

"U mojoj producentskoj karijeri dvije najdraže projekcije bile su otvaranje ZagrebDoxa filmom Gangster te voli i posljedično Nagrada publike te projekcija na Festivalu mediteranskog filma u kinu na Bačvicama. Takvu količinu dobre energije, euforije, fantastične reakcije publike doživjela sam u najvećoj mjeri baš na tim festivalima," izjavila je producentica Vanja Jambrović.

"Jako je lijepo vidjeti koliko je raznovrsna dokumentarna produkcija što pokazuju ovi filmovi koje smo gledali na ZagrebDoxu. Svi znamo što znači nagrada publike i ovi filmovi pokazuju  da pravila nema - publika voli iskrenost, ljudskost i toplinu," istaknula je autorica Tiha K. Gudac.

"HAVC daje veliki doprinos dokumentarnom filmu u Hrvatskoj, kao i ZagrebDoxu. Sredstva nikad nema dovoljno i toga smo svjesni; u posljednje četiri godine su porasla, ali još uvijek nedovoljno. Igrani filmovi dosežu cifre od 5 milijuna kuna što nije slučaj s dokumentarcima koji u prosjeku dobivaju sredstva od 45 tisuća eura," rekao je Chris Marcich.

"Za proizvodnju filma Gangster te voli dobili smo 9 tisuća eura - to je na počecima HAVC-a bio uobičajeni iznos, da bi se to s godinama promijenilo kao i pogled HAVC-a na dokumentarac kao filmsku formu koja u svakom pogledu može biti ravnopravna i konkurirati igranom filmu - to je razvidno i kroz znatno povećanje sredstava u zadnjih 15 godina. Najveći iznos koji je dosad dodijeljen dokumentarnom filmu je onom Igora Bezinovića Fiume O Morte za koji je Restart dobio 110 tisuća eura," dodala je Vanja Jambrović.

Na značaj i važnost podrške HAVCa u svim razvojnim fazama proizvodnje dokumentaraca osvrnula se Tiha K. Gudac. "Zaista se vidi da podrška HAVC-a redatelje i producente dovodi do zrelije faze razvoja. Što se kriterija za odabir tiče, važno je da je autor ozbiljno ušao u temu, da je projekt ozbiljno pripremljen, režijska originalnost, pripremljenost, istinski i jasan kontakt s protagonistima," zaključila je.

Što se percepcije dokumentaraca tiče, Chris Marcich zaključio je kako vjeruje da će i program "H15 – 15 godina u našem filmu" pobuditi interes domaće publike za dokumentarnu formu.

U 2023. godini Hrvatski audiovizualni centar obilježava 15 godina od osnutka te će cjelogodišnjim programom u suradnji s najvažnijim domaćim festivalima – ZagrebDoxom, Animafestom Zagreb, Festivalom eksperimentalnog filma i videa – 25 FPS, Pulskim filmskim festivalom i Zagreb Film Festivalom – proslaviti uspjehe hrvatskog filma i hrvatske audiovizualne djelatnosti i stvaralaštva.

Naslovne fotografije i fotografije u tekstu: događanje "H15 – 15 godina u našem filmu" na ZagrebDoxu

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.