Hrvatski filmovi na 52. Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu
Čak tri hrvatska filma imat će svjetske premijere u programu Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu koji se održava od 25. siječnja do 5. veljače 2023. godine. Uz to, na festivalu će se prikazati još jedan hrvatski dugometražni igrani film te dvije dugometražne igrane manjinske koprodukcije, a tu je i premijera digitalno restaurirane verzije kratkometražnog igranog filma Vatroslava Mimice iz 1963. godine.
Kratkometražni eksperimentalni film Ingresso Animali Vivi scenarista i redatelja Igora Grubića imat će svjetsku premijeru u Rotterdamu, u sklopu programa Short & Mid-length, koji prikazuje preko stotinu naslova iz cijeloga svijeta koji su kraći od 63 minute.
"Oduševljen sam da će novi kratkometražni film o pravima životinja, Ingresso Animali Vivi, imati svjetsku premijeru na uglednom i važnom festivalu u Rotterdamu. Zahvaljujem svima suradnicima i prijateljima koji su davali podršku kroz višegodišnji proces rada na ovom filmu i čestitam kolegama čiji su filmovi također ušli u festivalsku selekciju. Značajno je da će na festivalu biti prikazano nekoliko hrvatskih filmova, i da će time naša dugotrajna tradicija eksperimentalnog filma dobiti lijepu potvrdu i vidljivost," rekao je tim povodom Grubić.
Radnja filma smještena je na sjeveroistok Italije, u gradove uz državnu granicu, gdje su nekada iz istočne Europe dovozili životinje za talijansku prehrambenu/mesnu industriju. Iz tih prostora smrti na pokretnoj traci samo je jedna životinja uspjela ući i izaći živa.
Direktor fotografije je Bojan Mrđenović, montažer Damir Čučić, animacije je radio Marko Meštrović, a za dizajn zvuka bila je zadužena Iva Kraljević. Producent filma je Igor Grubić, a izvršne producentice su Marijana Veljović i Sara Čučić. Film je nastao u produkciji Kreativnog sindikata, a distributer je Bonobostudio.
U istoj sekciji (Short & Mid-length) prikazuje se i kratkometražni eksperimentalno-dokumentarni film Borisa Poljaka, Horror Vacui.
"Jako sam zadovoljan da će moj novi film imati svjetsku premijeru u Rotterdamu, pogotovo poznavajući visoke filmske kriterije koji je taj festival postavio, zbog čega i je tako cijenjen među autorima iz cijeloga svijeta.
Također sam zadovoljan jer je relativno veliki broj hrvatskih filmova izborio sudjelovanje na tako značajnom festivalu. To donekle govori i o vitalnosti hrvatskog filma," rekao je Poljak.
Izraz Horror Vacui osmislio je Aristotel, a označava strah od praznog prostora. Koristi se kao metafora za strah od neizvjesne budućnosti koji izaziva osjećaje tjeskobe i usamljenosti. Sa svojim kadar-sekvencama i asocijativnom montažom, ovaj meditativni film upozorava na sve veću hiper militarizaciju svijeta u kojem živimo te istražuje kako to utječe na ljudsku psihu.
Film se stilski nadovezuje na prethodne nagrađivane Poljakove filmove Splitski akvarel, Autofocus i Oni samo dolaze i odlaze.
Scenarist, redatelj i direktor fotografije filma je Boris Poljak, montažer je Damir Čučić, a Ruzina Frankulin je dizajner zvuka. Producenti filma su Matko Burić i Hrvoje Selec. Film je nastao pod okriljem Hrvatskog filmskog saveza. Distributer filma je Split Screen.
U sekciji Harbour, svjetsku će premijeru imati još jedan hrvatski naslov - dugometražni igrani film Polako nikuda Damira Čučića.
Polako nikuda je film u kojem je primijenjen postupak varijantne repeticije - isti događaj ispričan je dva puta za redom, samo što je drugi put izložen elaboriranije. Ono što im je zajedničko su glavni junaci Oleg i Marta - student vizualnih umjetnosti, ovisan o drogama i knjižničarka, ovisna o mnogočemu. Njihovi su portreti napravljeni kao ogledala, kada se Marta gleda u ogledalu ona ne vidi sebe već Olega i obrnuto.
"Ima petnaest godina kada sam prvi puta gostovao na IFFR-u, tada je festivalski program koji sam pratio bio okidač za moje buduće bavljenje dugometražnim filmom. Nakon pet dugometražnih i petnaest godina kasnije od festivala u Rotterdamu očekujem nova uzbuđenja i poticaje, pa možda i takvo da se prestanem baviti filmom. Čini mi se da je tamo sve moguće," izjavio je tim povodom redatelj i scenarist Čučić.
U glavnim ulogama nastupaju Katarina Arbanas i Jura Ruža, a u sporednim Ksenija Marinković, Marina Redžepović i Bojan Perić. Direktor fotografije je Marinko Marinkić, skladatelj Goran Štrbac, montažerka je Marta Bregeš, scenografi su Darwin Butković i Đorđe Jandrić, kostimograf Viktor Wolf, majstor maske Sanjin Vudrag, a dizajneri zvuka Bojan Perić, Goran Štrbac i Krešimir Šušljek. Producenti filma Polako nikuda su Damir Čučić, Matko Burić i Hrvoje Selec. Film nastaje u produkciji Hrvatskog filmskog saveza.
U istoj sekciji (Harbour) prvi puta će se nizozemskoj publici predstaviti višestruko nagrađivani prvijenac Jurja Lerotića, Sigurno mjesto, koji je ujedno i hrvatski kandidat za nominaciju za nagradu Oscar. Film nastaje u produkciji kuće Pipser, a producentica je Miljenka Čogelja. Sigurno mjesto je trenutno u redovnoj kinodistribuciji te se može pogledati u nezavisnim kinima diljem Hrvatske.
Uz to, dugometražni dokumentarni film Playing Men slovenskog redatelja Matjaža Ivanišina (hrvatski koproducenti su Vanja Jambrović i Tibor Keser, Restart) prikazuje se u sklopu programa posvećenog restauriranim klasicima i filmovima o filmskoj kulturi - Cinema Regained. U tom programu premijeru će doživjeti i digitalna restauracija kratkometražne igrane satire Vatroslava Mimice, Ženidba gospodina Marcipana (Zora film, 1963.). Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva digitalno je restaurirala ovaj film uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, a restauracija je izvedena u zagrebačkim studijima Ater i Klik film.
U sekciji Limelight prikazuje se još i dugometražni igrani film Dani suše turskog redatelja Emina Alpera, koji također nastaje u koprodukciji s Hrvatskom (Anita Juka, 4Film).
Međunarodni filmski festival u Rotterdamu (International Film Festival Rotterdam - IFFR) jedan je od najvećih i najutjecajnijih filmskih festivala koji, osim što svake godine privlači desetke tisuća profesionalaca i posjetitelja, određuje buduće filmske trendove i otkriva filmaše na koje treba obratiti pažnju. Direktorica festivala od 2020. godine je Puljanka Vanja Kaluđerčić, a od ove godine, jedan od selektora kratkometražnog programa je hrvatski filmaš Ivan Ramljak.
Ovogodišnje, 52. izdanje, prvo koje će se održati uživo nakon dvije pandemijske godine, posjetiteljima nudi preko 400 naslova i mnoštvo izložbi, multimedijskih instalacija, audiovizualnih eksperimenata, performansa i slično. Jedna od najvećih atrakcija popratnog programa svakako je najnoviji umjetnički rad Stevea McQueena - Sunshine State.
Naslovna fotografija (kolaž, slijeva na desno): scena iz filma Ingresso Animali Vivi, vizual Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu, scene iz filmova Horror Vacui, Sigurno mjesto, Pola nikuda, Dani suše