Hrvatski filmovi i filmaši na 76. Cannesu
Dva će hrvatska filma imati svjetske premijere u sklopu paralelnog programa Filmskog festivala u Cannesu – Tjedan kritike (Semaine de la Critique). Riječ je o kratkometražnom igranom filmu Prava istina priče o šori Andree Slaviček, koji je nastao u produkciji Antitalenta, te o dugometražnom igranom filmu Lost Country Vladimira Perišića koji je realiziran u koprodukciji s hrvatskom kućom Kinorama. Uz to, hrvatski filmaši sudjeluju i u programima namijenjenima industriji, a Hrvatski audiovizualni centar će i ove godine promovirati hrvatsku kinematografiju u sklopu Filmskog sajma (Marché du Film). Festival u Cannesu otvoren je u utorak, 16. svibnja, a traje do 27. svibnja.
"Premijera filma u Cannesu je nešto što potajice priželjkuješ tijekom cijelog procesa stvaranja filma, tako da smo svi jako sretni zbog toga. Bilo je tu mnogo propitivanja, jer film ima neuobičajenu formu i strukturu, i jako mi je drago što su selektori to prepoznali. Prvenstveno me veseli što će na Tjednu kritike biti vidljiv rad vrhunskih suradnika koji su sa mnom dugo radili na filmu - hrvatsko-španjolski spoj ekipe filma je bio vrlo inspirativan, tu se dogodila zanimljiva kolaboracija," rekla je Andrea Slaviček, čiji će film Prava istina priče o šori svjetsku premijeru imati u utorak, 23. svibnja, u sklopu programa Tjedan kritike.
Riječ je o kratkometražnom igranom filmu o tinejdžerici Leni koja, katkad smetena školskim peripetijama, zaraznim pjesmama i misterioznim plavim autom, priča pravu istinu o velikoj šori, ali pritom naslućujemo da postoji nešto što nam ne želi reći.
Osim što ga je režirala, Andrea Slaviček za film potpisuje i scenarij. Glavnu ulogu u filmu nosi Vida Tunguz, a ostale zapažene uloge su ostvarili Ana Ugrina, Lucija Plesac, Lily Antić, Lola Jelčić, Nedim Hasanbegović, Adrian Babić Herceg i Pan Jelić.
Prava istina priče o šori nastala je u produkciji hrvatskog Antitalenta, a koproducenti su španjolska kuća Fractal te hrvatska kuća Blank. Producentica filma je Katarina Prpić, a koproducent je Marc Guanyabens. Film je nastao uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra i Grada Zagreba.
Osim toga, na Tjednu kritike svjetsku premijeru u ponedjeljak, 22. svibnja, imat će i drugi dugometražni igrani film redatelja Vladimira Perišića – Lost Country. Scenarij redatelj potpisuje uz Alice Winocou, s kojom je surađivao i na svom prvom dugometražnom igranom uratku Obični ljudi, koji je također svjetsku premijeru imao na Tjednu kritike, 2009. godine.
Radnja filma smještena je u Srbiju 1996. godine. U tijeku su studentske demonstracije protiv Miloševićevog režima, a petnaestogodišnji Stefan je pred najtežom od svih revolucija – mora se suprotstaviti vlastitoj voljenoj majci, glasnogovornici te iste korumpirane vlade protiv koje se bore njegovi prijatelji.
"Perišić je napravio zaista inspirativan film, i snažan i nježan istovremeno – drago mi je da su selektori ovog uglednog programa prepoznali njegovu vrijednost. Ovakva svjetska premijera nije samo veliko priznanje, nego je i ulaznica za odličan kasniji plasman filma, a svima nam je izuzetno stalo da dođe do što šire publike i da ostavi trag," rekla je koproducentica filma, Ankica Jurić Tilić (Kinorama).
U glavnim ulogama su Jovan Ginić i Jasna Đuričić, zapažene uloge odigrali su Duško Valentić i Helena Buljan, a u filmu još glume i Marija Škaričić, Vinko Kraljević i Goran Navojec.
Film je realiziran u koprodukciji Francuske, Srbije, Luksemburga i Hrvatske (Kinorama), a nastao je uz podršku Filmskog centra Srbije, ARTE France Cinéma, CNC, Luksemburškog filmskog fonda (Luxembourg Film Fund) i Hrvatskog audiovizualnog centra.
Tjedan kritike (Semaine de la Critique) paralelni je program Filmskog festivala u Cannesu, pokrenut 1962. godine. Ovogodišnje, 62. izdanje, odvija se od 17. do 25. svibnja, a tradicionalno predstavlja 10 dugometražnih i 10 kratkometražnih naslova iz cijeloga svijeta. Cilj programa je otkrivati nove talente, a imena poput Bernarda Bertoluccija, Alejandra Gonzáleza Iñárittua i Gaspara Noéa upravo su na Tjednu kritike imali svoje velike "uzlete". Međunarodni žiri dodijelit će četiri nagrade: dvije za dugometražni film (Grand Prize i French Touch Prize) te jednu za kratkometražni (Leitz Cine Discovery Prize). U sklopu Tjedna kritike dodjeljuje se i nagrada za glumačku zvijezdu u usponu (Louis Roederer Foundation Rising Star Award), a selektirani filmovi u konkurenciji su i za Zlatna kameru (Camera d'Or). Više informacija o programu možete pronaći na ovoj poveznici.
Miljenka Čogelja na platformi Producers on the Move 2023.
Organizacija European Film Promotion, koja okuplja nacionalne filmske centre i agencije za promociju i promidžbu iz 37 europskih zemalja, svake godine odabire dvadeset producenata za sudjelovanje na platformi Producers on the Move na temelju njihovih, već priznatih, radova i međunarodnih koprodukcija. Popis svih 20 sudionika nalazi se ovdje.
Miljenka Čogelja među odabranima za sudjelovanje u programu našla se zahvaljujući uspješnom producentskom opusu te radu na, kako se ističe na stranici EFP-a, višestruko nagrađivanom filmu Sigurno mjesto Jurja Lerotića, koji među brojnim priznanjima broji i nagrade na Filmskom festivalu u Locarnu (njih tri) te na Sarajevo Film Festivalu (četiri), a ističe se i činjenica da je film bio hrvatski kandidat za nagradu Oscar. Osim toga, kao producentica radila je i na, također višestruko nagrađivanom, igrano-dokumentarnom filmu Dnevnik Diane Budisavljević Dane Budisavljević.
Producentica će u programu predstaviti debitantski dugometražni igrani film Muzara scenarista Miroslava Sikavice i Marije Šimoković Sikavica, kao i ostale projekte koje razvije pod okriljem kuće Pipser: dugometražni dokumentarni film Minuta dovoljna da te ubije Damiana Nenadića i Jetzt, dokumentarno-animirani film redateljice Katrin Novaković. U planu joj je, ističe, i nastaviti promociju Sigurnog mjesta, koji se ove godine natječe za nominaciju za Europsku filmsku nagradu.
Producers on the Move se ove godine održava u hibridnom obliku kao kombinacija online sesija prije Filmskog festivala u Cannesu, od 2. do 4. svibnja, te tijekom samog festivala, od 18. do 22. svibnja 2023. godine.
Riječ je o platformi za umrežavanje s ciljem poticanja europskih filmskih koprodukcija, a namijenjena je producentima čija su karijere u usponu. Sudionike svake godine očekuju predavanja, radionice, pitchinzi i sastanci ‘jedan na jedan’ s filmskim ekspertima te im se pruža mogućnost da dobiju prostor za promociju u međunarodnom industrijskim publikacijama.
Marta Eva Mećava na New Producers Roomu
Hrvatska producentica Marta Eva Mećava (Eclectica) sudjeluje na novoj platformi New Producers Room koja se odvija u sklopu jednotjednog programa Short Film Corner / Rendez-vous Industry namijenjenog profesionalcima koji se bave kratkometražnim filmovima. Spomenuti program održava se "u srcu" Filmskog sajma (Marché du Film), a traje od 21. do 24. svibnja.
Cilj platforme New Producers Room je istaknuti nadolazeće mlade producentske talente te im ponuditi prostor u kojem mogu istraživati koprodukcijske mogućnosti te stvarati čvrste veze za budućnost.
Osim Marte Eve Mećava na platformi sudjeluje još devet producentica i producenata. Nakon niza sesija posvećenih produkciji i distribuciji, sudionici će se 24. svibnja okupiti na zajedničkoj prezentaciji i matchmaking sesiji.
Jedan od partnera New Producers' Rooma je i Hrvatski audiovizualni centar.
Hrvatski audiovizualni centar u Cannesu
Hrvatski audiovizualni centar petnaestu godinu za redom predstavlja hrvatsku kinematografiju na Filmskom sajmu (Marché du film). Predstavnici Centra će kroz publikacije, sastanke te digitalne platforme filmskim profesionalcima na sajmu (kupcima i festivalskim selektorima) ponuditi dovršene hrvatske filmove svih rodova i vrsta. Centar će također biti na raspolaganju, kao logistička i lobistička podrška, svim hrvatskim autorima i producentima koji će ove godine u Cannesu pregovarati o svojim tekućim i budućim poslovima.
U svrhu promocije aktualne hrvatske filmske produkcije objavljena je promotivna publikacija New Croatian Features & Shorts 2023 s fokusom na nove hrvatske filmove, koja se može preuzeti na ovoj poveznici.
U svrhu promocije kratkometražnog filma, Hrvatski audiovizualni centar osigurao je prostor za hrvatske naslove na Short Film Corneru – platformi za susrete, umrežavanje, razmjenu ideja i promociju među profesionalcima s kratkometražne filmske scene.
Osim toga, ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra, Chris Marcich, u subotu, 20. svibnja jedan je od govornika na konferenciji Europskog audiovizualnog opservatorija na temu sve veće polarizacije u europskom filmu: art house i blockbuster, niskobudžetni i visokobudžetni, velika i mala tržišta, javno i privatno financiranje, američki studiji i nezavisni lokalni distributeri, multipleksi i art-house kina.
Konferencija pod nazivom "The European cinema sector - diverging paths?" okupila je niz međunarodnih stručnjaka iz filmske industrije, a više detalja možete pronaći na ovoj poveznici. Konferencija će se također moći pratiti streamingom uživo ovdje.
Međunarodni filmski festival u Cannesu jedan je od najvećih i najvažnijih filmskih manifestacija na svijetu, a ove godine se održava od 16. do 27. svibnja.