Hrvatski eksperimentalni filmovi prikazani na festivalu Experiments in Cinema u Novom Meksiku

Festival Experiments in Cinema, koji se odvija u gradu Albuquerqueu u Novom Meksiku (SAD) na ovogodišnjem, 20. izdanju predstavljao je posebne tematske programe posvećene hrvatskim eksperimentalnim naslovima.

Hrvatski eksperimentalni filmovi predstavljaju se u dva programa. Jedan je posvećen naslovima s Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS, a drugi program sastoji se od hrvatskih filmova prikazanih na Genre Film Festivalu (1963. - 1969.).
Program suvremenog eksperimenta, naslovljen "Alternacije", sastavila je producentica i selektorica 25 FPS-a Marina Kožul, nastojeći njime "uspostaviti kognitivne niti između osobnog i kolektivnog, apstraktnog i figurativnog, emocionalnog i distanciranog" u djelima autora koji se izražavaju esejistički (Dalija Dozet, Davor Sanvincenti), u formi dnevničkih zapisa ili medijskih hibrida (Mateja Zidarić, Leona Kadijević) ili polaze od koncepta (Tomislav Šoban, Marko Tadić, Vladislav Knežević). Pritom istražuju teren između filma i drugih umjetnosti i znanosti te otvaraju nove prostore kako bi propitivali našu percepciju svijeta, a istodobno pružaju temelj za emocionalnu refleksiju i interpretaciju.
Povijesni program "Nasljeđe Genre Film Festivala i analognog doba", u izboru kuratorice arhiva HFS-a Diane Nenadić, predstavlja hrvatske sudionike GEFF-a, ključnog sastajališta "filmskih istraživača" 1960-ih godina – od stvaratelja "antifilmova" (Mihovila Pansinija i Vladimira Peteka) te istraživača vizualnog i kinetičkog potencijala filma (Ante Verzotti), preko sljedbenika meditativnog i „čistog filma“ (Ivan Martinac) ili pionira strukturnih formi (Tomislav Gotovac), do tradicionalista među amaterima koji su, ismijavajući svoje eksperimentalne kolege, potpisivali najradikalnija geffovska djela (Milan Šamec i Zlatko Hajdler). Pridružena su im dva multimedijska umjetnika – M. Stilinović i I. L. Galeta, koji su istraživački duh GEFF-a njegovali u sljedećim desetljećima analognoga doba. Isto se može reći i za Anu Hušman, koja to čini i danas, vraćajući se filmskoj vrpci i osobnim korijenima u esejističkom filmu Radije bih bila kamen (2024), koji je bio prikazan u završnici glavnog programa novomeksičkog festivala.
U sklopu programa Alternations, posvećenog suvremenom hrvatskom eksperimentalnom filmu, prikazani su bili filmovi:
- Kako razgovarati s mamom, Dalija Dozet, 2020, 11’, HR
- Kraj, Tomislav Šoban, 2015, 10’, HR
- Periferija, Leona Kadijević, 2017, 8', HR
- Mjesta koja ćemo disati, Davor Sanvincenti, 2022, 22’, HR
- Pokretni elementi, Marko Tadić, 2016, 7’, HR
- Plejade, Mateja Zidarić, 2021, 12, HR
- Null Cone, Vladislav Knežević, 2022, 9’, HR
U sklopu programa Nasljeđe Genre film festivala i analognog doba, predstavljeni su sljedeći filmovi:
- Scusa Signorina, Mihovil Pansini, 1963, 7'
- K3 ili Čisto nebo bez oblaka, Mihovil Pansini, 1963, 2'50''
- Sretanje, Vladimir Petek, 1963, 8'
- Prije podne jednog fauna, Tomislav Gotovac, 1963, 8'10''
- I'm Mad, Ivan Martinac, 1965, 5'
- Fluorescencije, Ante Verzotti, 1967, 4'
- Termiti, Milan Šamec, 1963, 2'
- Kariokineza, Zlatko Hajdler, 1965, 2'
- Kuda idemo ne pitajte, Tomislav Gotovac, 1966, 10'
- Piši, ne samoće, Mladen Stilinović, 1973, 4'
- Water Pulu 1869-1896, Ivan Ladislav Galeta, 1987, 9'