Preskoči na glavni sadržaj

Dodijeljene nagrade 19. ZagrebDoxa

Glavnu festivalsku nagradu osvojio je film Manifest, autora/ice pod pseudonimom Angie Vinchito u međunarodnoj konkurenciji te Nikolaus Geyrhalter za film Van prostora i vremena u regionalnoj konkurenciji, dok je Mali pečat za najbolji kratkometražni film otišao u ruke Borisa Poljaka, za njegov film Horror Vacui

U subotu, 2. travnja, s početkom u 18.30 sati, na dodjeli nagrada proglašeni su pobjednički filmovi ovogodišnjeg izdanja Međunarodnog festivala dokumentarnog filma ZagrebDox. Na festivalu koji je u kinu Kaptol Boutique Cinema otvoren prošle nedjelje publika je imala priliku pogledati čak 116 filmskih ostvarenja u dvanaest programa, a za službenu festivalsku nagradu Veliki pečat natjecalo se dvadeset ostvarenja u međunarodnoj te isto toliko u regionalnoj konkurenciji.

Međunarodni žiri čiji su članovi bili redatelj Igor Bezinović, producentica Zdenka Gold i distributer Peter Jaeger Veliki pečat dodijelili su filmu Manifest koji "predstavlja suvremenu političku situaciju na potpuno drugačiji način nego onaj koji gledate u vijestima." Posebna priznanja u međunarodnoj konkurenciji dodijeljena su filmovima Alis Clare Weiskopf i Nicolása van Hemelrycka i Susjed Abdi, Douwe Dijkstre.

U regionalnoj konkurenciji Veliki pečat otišao je filmu Van prostora i vremena čiju režiju potpisuje Nikolaus Geyrhalter, a odluku je donio regionalni žiri čiji su članovi bili direktorica Krakow film festivala Barbara Orlicz-Szczypuła, filmski kritičar Steve Rickinson i redateljica Corina Schwingruber Ilić. Riječ je o umjetničkom djelu koje, prema obrazloženju žirija, "potiče na razmišljanje i bavi se najkritičnijim problemom našeg vremena i potrebom za hitnim rješenjima, te daje jedinstvenu perspektivu stvarajući distancu između gledatelja i problema, otkrivajući čudnu prirodu otpada."

Posebno priznanje u regionalnoj konkurenciji pripalo je hrvatsko - nizozemskom dokumentarcu Prizori s mojim ocem, Biserke Šuran, koji je, kako je žiri pojasnio “posebnim filmskim pristupom dao drugačiji uvid u priču o izbjeglištvu, sagledanu iz perspektive dviju generacija” i hrvatskoj manjinskoj koprodukciji Između revolucija Vlada Petrija (Restart), “dirljivim memoarima o odanom prijateljstvu, izgrađenima u cijelosti od arhivskih snimaka i živopisnog soundtracka, koji pružaju subjektivnu, žensku perspektivu borbe za bolju budućnost u društvima koja su slomila represivni politički režim”.

Mali pečat za najbolji kratki film iz natjecateljskog programa, o čemu su odlučili redatelj Ivan Ramljak, producentica Christine Camdessus i redatelj Andrej Korovljev osvojio je film Horror Vacui, redatelja Borisa Poljaka. Žiri je svoju odluku objasnio: "U pomno konstruiranim dugim statičnim kadrovima autor promatra ispoljavanje vojne moći, ne znajući svjesno da ima nesretan predosjećaj. Iako dokumentira kolektivne rituale, majstorski uspijeva uhvatiti pojedinačne karaktere i emocije, čak i usamljene gusjenice. Tako stvaramo savršenu sliku strašnog i tjeskobnog vremena u kojem živimo". Posebna priznanja dobila su dva filma. Utjecaj filma Izlazak, Evgenie i Maxima Arbugaeva riječima žirija, u isto je vrijeme toliko emotivno snažan i razoran da nas ostavlja bez riječi i na neobičan način podsjeća na odgovornost koju svi nosimo, a Susjed Abdi, Douwea Dijkstrea, na pametno osmišljen način kroz višeslojni stil koji uvijek drži publiku angažiranom, razotkriva jedinstvenu priču o iskupljenju.

Za podizanje naše svijesti o ključnim temama društvenog ugnjetavanja i autoritarizma, koje se obrazovnim sustavom prenose s generacije na generaciju, kao i o njegovom hrabrom i političkom karakteru i prepoznatljivom filmskom jeziku, Nagrada Movies That Matter za ostvarenje koje na najbolji način promiče ljudska prava također je pripala filmu Manifest, Angie Vinchitoza. Dodijelio ju je žiri u sastavu Luca D'Introno, povjesničar Tvrtko Jakovina i novinarka Snježana Pavić. S ratom u Europi, govoriti o dezerterstvu doista je subverzivno, i zato je specijalno priznanje dodijeljeno Damiru Markovini i Dezerterima, filmu o autorovoj generaciji izbjegloj iz ratnog Mostara devedesetih.

Mladi žiri u čijem su sastavu bili redatelji Joren Slaets, Sigal Yehuda i Biljana Tutorov dodijelili su Mali pečat za najbolji film mladog/e autora/ice do 35 godina, a nagradu je a nagradu je odlukom većine članova žirija dobio film Prizori s mojim ocem, Biserke Šuran. Posebna priznanje dobili su filmovi Vrata sna, Negin Ahmadi i Divlje ranjene životinje Jakoba Pagel Andersena

Članovi međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, Josip Jurčić, Maximilian Schäffer i Ana Šturm dodijelili su istoimenu nagradu hrvatskoj manjinskoj koprodukciji U posjetu Fortuni, Mátyása Kálmána (Peglanje snova). Riječ je o, prema riječima žirija, jednostavnom je i suosjećajnom dokumentarcu koji svoje neuobičajene teme tretira s dostojanstvom i pažnjom.

O nagradi Teen Dox, koja se dodjeljuje filmu iz istoimenog programa koji na najbolji način govori o problemima mladih, odlučivali su učenici i učenice Prve privatne gimnazije Zagreb. Nagradu Teen Dox osvojio je  kratkometražni film Iz pozadine pseudomarksističke medijske gerile Total Refusal koja istražuje i prakticira strategije umjetničke intervencije u suvremenim računalnim igrama. Napušteni u Toljatiju, Laure Sisteró dobio je posebno priznanje Teen žirija.

Nagrada Počasni Pečat koja se dodjeljuje autorima koji su kvalitetom svojih radova prisutni i presudni u dokumentarizmu godinama, pa i desetljećima, a dodjeljuje je direktor festivala Nenad Puhovski ove godine ide autoru koji je za relativno skroman opus od svega devet filmova uspio ne samo dobiti tridesetak nagrada već među njih ubrojiti i Zlatnog lava u Veneciji, Zlatnog medvjeda na Berlinaleu, nagradu Europske filmske akademije, nagradu na Cinéma du Réel, biti nominiran za Oscara i – dobiti Veliki pečat Regionalne konkurencije na ZagrebDoxu. Radi se o talijanskom redatelju Gianfrancu Rosiju čiji su filmovi Ispod razine mora, Sacro Gra, Gori more, Nokturno i Na putu koji je prikazan na ovogodišnjem ZagrebDoxu, već odavno postali dijelom europske dokumentarne filmske baštine.

ZagrebDox se održao uz potporu Grada Zagreba i Hrvatskog audiovizualnog centra.

Naslovna fotografija: nagrađeni i žirija ZagrebDoxa
Fotografije u tekstu: Damir Markovina, Biserka Šuran, Zrinja Košar (Restart), Matyas Kalman, Boris Poljak (autor: Samir Cerić Kovačević); Vlad Petri (Između revolucija)

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.