Preskoči na glavni sadržaj

Baršunasti terorist Petera Kerekeša sniman u Hrvatskoj

Peter Kerekeš, cijenjeni slovački dokumentarist, u Hrvatskoj je nedavno završio snimanje svog najnovijeg filma Baršunasti terorist (Velvet Terrorist).

Peter Kerekeš slovački je dokumentarist koji je pod lupu filmske i festivalske javnosti došao Kuhanjem povijesti (Ako sa varia dejiny, 2009), dugometražnim dokumentarnim filmom o njemačkim, ruskim, francuskim, jugoslavenskim i ostalim vojnim kuharima za vrijeme Drugog svjetskog rata, koji su zahvaljujući svome umijeću pomogli u kuhanju povijesti. Kuhanje povijesti osvojilo je niz nagrada na renomiranim svjetskim festivalima, uključujući i Nagradu FIPRESCI na DOK Leipzigu i Posebnu nagradu žirija na Hot Docsu u Kanadi, a bio je nominiran i za nagradu Europske filmske akademije za najbolji dokumentarni film.

Njegov novi film Baršunasti terorist također nudi nešto drugačiji pogled na povijest, a govori o tri čovjeka koji su s različitim uspjehom nastojali sruštiti komunistički režim u Čehoslovačkoj. Vođen idejom da ono što jedan politički sustav obilježava kao terorizam, drugi će označiti opravdanim, film prati i kako se diskurz o terorizmu mijenja s obzirom na politički kontekst. Baršunasti terorist je slovačko-češko-hrvatska koprodukcija, čiji je češki koproducent Filip Remunda (ko-autor nagrađivanog dokumentarca Češki san /Ceský sen, 2004/), a hrvatski Siniša Juričić iz Nukleus filma, producent višestruko nagrađivanih Posljednjih ambulantnih kola Sofije. Baš kao i prethodni Juričićev film, i Baršunasti terorist sufinanciran je sredstvima Hrvatskog audiovizualnog centra. Trailer filma pogledajte ovdje.

S Peterom Kerekešom razgovarali smo nakon snimanja filma u Hrvatskoj.

Kako ste pronašli protagoniste Baršunastog terorista?
Pa, moglo bi se reći da je ovo film trojice redatelja, a to su Palo Pekarcik, Ivan Ostrochovsky i ja. Palo je našao prvog tipa – Feru Bednara – koji je ranih osamdesetih želio smaknuti čehoslovačkog predsjednika. Tada je počeo tražiti druge ljude iz bivše Čehoslovačke koji su bili uhićeni zbog terorizma i pronašao je još dvoje ostalih. Drugi je u sedamdesetima pokušao raznijeti pozornicu ukrašenu za slavlje na Praznik rada, ali se večer prije napio i policija ga je našla s punom torbom ukradenog dinamita. Treći je dizao u zrak komunističke plakate. Budući da nitko od njih nije nikoga ubio ni ranio, njihovi su postupci bili „baršunasti“.

Možete li nam otkriti nešto o metodama koje koristite: hoće li film biti baziran na intervjuima, arhivskim snimkama, rekonstrukcijama događaja...?
Željeli smo napraviti politički film u kojem će protagonisti rekreirati situacije iz prošlosti. Ali kako smo se tijekom snimanja sve više zbližavali našim filmskim junacima, saznali smo da su sve terorističke akcije planirali i napravili zbog ljubavi. Jedan je bio u vezi u stilu Bonnie i Clydea, drugi se nesretno zaljubio pa je svoju tugu nastojao izraziti terorističkim činom, a treći je htio privući pažnju jedne žene. Cherchez la femme.

Trailer filma poigrava se stereotipima vezanim uz revolucionarne stavove i uvjerenja. U kojem smjeru je usmjerena ironija u vašem filmu: prema protagonistima, sustavu ili nečem trećem?
Mi smo ironični prema svemu.

Kako ste počeli surađivati sa Sinišom Juričićem i Nukleus filmom?
Sinišu sam upoznao preko zajedničkog austrijskog koproducenta, koji je producirao njegov Plati i ženi (Cash & Marry, 2009) dok sam ja radio na Kuhanju povijesti. Kada je Siniša u Jihlavi vidio trailer ponudio je da bude hrvatski koproducent. Jedna scena našeg filma odvija se u Rovinju, pa je imalo smisla da se zajednički upustimo u projekt.

Možete li nam reći nešto više o snimanju u Hrvatskoj: koliko je trajalo i što ste sve snimali ovdje?
Dvaput smo snimali u Hrvatskoj. U Rovinju smo tijekom ljeta snimali sjećanje na putovanje na koje je jedan od naših junaka otišao 1982. godine. Gospodin Bednar odlučio je kontaktirati CIA-u i dobio je dozvolu za putovanje u Jugoslaviju na odmor. Poslao je telegram na Radio Slobodna Europa upućenu Rudolfu Janoti iz Münchena: Kako bismo postigli zajednički cilj, svake večeri čekat ću vas u Rovinju u 21.30 sati u baru Key, odmah do Jugobanke, sve do 8. kolovoza. Plava košulja, Gold Fassl Pils. Čekao je tamo svakog dana punih tjedan dana, ali nitko mu se nije javio…
Nakon toga, početkom studenog vratili smo se da snimimo scenu eksplozije plakata.

U kojoj ste fazi snimanja trenutno s Baršunastim teroristom?
S filmom smo trenutno usred montaže i nadam se da ćemo ga završiti do proljeća 2013.

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.