44. Festival novog filma u Montrealu: Arhitektura hrvatskog filma
U sklopu Festivala novog filma u Montrealu, čije se 44. izdanje održava od 7. do 18. listopada 2015., održat će se fokus na hrvatsku kinematografiju koji istražuje vezu između arhitekture, povijesti i filma od 60-ih godina do danas. Na festivalu će se također prikazati i izbor iz hrvatske animacije ostvaren u suradnji s festivalom Animafest Zagreb, dok će u službenom programu festivala biti prikazani Zvizdan i Vrapci.
Arhitektura hrvatskog filma
Arhitektura hrvatskog filma predstavlja izbor klasičnih i suvremenih naslova u kojima je arhitektura predstavljena kao važan element zapleta. Kako je arhitektura usmjerena strukturiranju privatnog i društvenog života, a film i kinematografija predstavljaju svojevrsni odraz snova, očekivanja i stavova društva o samome sebi, spajanjem ovih dviju disciplina nastoji se pružiti uvid u hrvatsku povijest, od socijalističke izgradnje nakon Drugog svjetskog rata, preko krize 1980-ih pa sve do današnjice, kao i uvid u dominantne filmske stilove, teme i žanrove svakog desetljeća. Program obuhvaća izbor iz kinotečnog i suvremenog dugometražnog i kratkometražnog filma, a nastao je u suradnji Odjela za promociju i plasman Hrvatskog audiovuzualnog centra te festivalskog selektora, kustosa i programera Daniela Karolewicza.
Program je podijeljen u tri cjeline:
I. 1960: Razdoblje velike izgradnje
Moj stan (1962.), r. Zvonimir Berković
Nagrađen Posebnom nagradom žirija na Filmskom festivalu u Cannesu 1963. godine, ovaj humorno intonirani film prati nevolje obitelji koja se useljava u novoizgrađeni stan na urbanoj periferiji Zagreba.
Martin u oblacima (1961.), r. Branko Bauer
Unatoč masovnoj izgradnji stambenih zgrada tijekom 1950-ih i 1960-ih, zbog velike potražnje i dugačkih lista čekanja mnogi su o vlastitom stanu mogli samo sanjati. Neki od njih upuštali su se u kombinacije – ne nužno legalne ni uspješne – kako bi te snove ostvarili. Upravo je to slučaj s protagonistom ove hit-komedije Branka Bauera, koja je samo u zagrebačkim kinima privukla više od 100.000 gledatelja. Snimljen na lokacijama u centru Zagreba te uronjen u pop-kulturu svoga vremena, Bauerov humor ne bježi od gorke arome neispunjenih snova koja je, unatoč poslijeratnom optimizmu, obilježila desetljeće.
II. 1980: razdoblje krize
Kašinska 6 (1981.), r. Zoran Tadić
Kratkometražni dokumentarni film koji prati selidbu stanovnika i rušenje zgrade na naslovnoj adresi na Trešnjevci, radničkoj četvrti grada Zagreba.
Treći ključ (1983.), r. Zoran Tadić
Tamo gdje završava Martin u oblacima, počinje Treći ključ. Progonjen nedostatkom novca i nikada dokraja razrješenim privatnim razmiricama, mladi par seli se u novoizgrađenu stambenu zgradu. Uskoro dobijaju osjećaj ne samo da ih netko promatra, nego i da ulazi u njihov stan dok su odsutni. Situacija postaje još čudnija kada im na adresu počnu stizati anonimna pisma puna novca naslovljene na njihovo ime. Ovaj psihološki triler u stilu Romana Polanskog odražava ekonomsku i općedruštvenu tjeskobu koja je definirala 1980-e, a uključuje i tri antologijska performansa avangardnog umjetnika Tomislava Gotovca.
III. Kratkometražni program: Ti, ja i buržoazija
Četiri kratke priče koje se bave odnosom arhitekture i života u suvremenom hrvatskom društvu, a koriste pitanja roda, klasne pripadnosti i etničkog identiteta kao okosnice svojih zapleta.
Najmanji, r. Tomislav Šoban
Šarmantna priča o odrastanju koja iskustvo djetinjstva u jednoj stambenoj zgradi prevodi u invoativni spoj bajke, misterije i eseja o zvuku.
Pragovi, r. Dijana Mlađenović
Jesmo li odgovorni za zločin koji nismo pokušali spriječiti, pitanje je kojim se bavi ovaj film o nasilnom iseljavanju nepoćudnih stanovnika tijekom 1990-ih.
Zubi, r. Daria Blažević
Kao suvremeni odjek Trećeg ključa, ova meditacija o urbanoj tjeskobi i otuđenju predstavljena je kroz priču o ženi koja nestaje u novoizgrađenom zagrebačkom naselju.
Tlo pod nogama, r. Sonja Tarokić
Obitelj potresa saznanje o financijskoj pogrešci koju je otac skrivao od ostalih članova. Ova briljantna analiza obiteljske dinamike i mediteranskog mentaliteta odvija se u Splitu 3 – hvaljenom, ali nikada završenom, projektu socijalističkog urbanizma.
Program Ahritektura hrvatskog filma ostvaren je u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom – Hrvatskom kinotekom, Jugoslovenskom kinotekom te Ambasadom Kanade u Beogradu.
Animafest Zagreb predstavlja: P'tit loups
Povijesni pregled hrvatskog animiranog filma za djecu, ostvaren u suradnji sa Svjetskim festivalom animiranog filma Animafest Zagreb, bit će prikazan u sklopu 5. jedinice programa P'tits loups, namijenjenog djeci "bez obzira na godine".
- Crvenkapica, još jedna, r. Ana Horvat
- Ješka, r. Dinko Kumanović
- Park, r. Mia Murat
- Mali i veliki, r. Zlatko Grgić
- Kućica u krošnji, r. Darko Kreč
- Kišni, r. Ivana Guljašević
- Skriveni talent, r. Miran Miošić
- Krava na mjesecu, r. Dušan Vukotić
- VAU-VAU, r. Boris Kolar
Službeni program festivala: 'Zvizdan' i 'Vrapci'
U sklopu programa Special Presentations, posvećenom izboru filmova koji su obilježili tekuću godinu, svoju će kanadsku premijeru na festivalu imati i Zvizdan Dalibora Matanića, dok će u programu Panorama biti prikazani Vrapci, islandsko-dansko-hrvatska koprodukcija redatelja Rúnara Rúnarssona.