U Rovinju održani paneli o snimanju stranih produkcija u regiji te europskom odgovoru streaming servisima
Na dvanaestom izdanju Weekend Media Festivala koji se od 19. do 22. rujna održao u Rovinju, sudjelovalo je više od 150 predavača i panelista. U dvije panel-diskusije ('Od King’s Landinga do McMafije: Zašto globalne TV i filmske produkcije biraju region' te 'Streaming Wars – Europe Strikes Back') govorio je i Chris Marcich, ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra.
'Od King’s Landinga do McMafije: Zašto globalne TV i filmske produkcije biraju region'
Interes stranih produkcija za snimanjima u regiji, posebno potaknut financijskim poticajima, doživljava svoj boom. Uz lokacije i filmske studije, velika potražnja vlada za filmskim radnicima. O prilikama i izazovima koje sa sobom donosi snimanje stranih projekata govorili su Milica Božanić, izvršna direktorica Srpske filmske asocijacije, Anđelka Vlaisavljević, direktorica tvrtke Work in Progress i Chris Marcich, ravnatelj HAVC-a. Diskusiju je moderirala Mia Pećina, voditeljica Zagrebačkog filmskog ureda.
'Srbija je zanimljiva lokacija za snimanje različitog sadržaja zbog velikog broja filmskih studija, zanimljive arhitekture i lokacija. Poticaje smo uveli 2016., kod nas se primjenjuju i na reklame koje predstavljaju značajan dio produkcije u Srbiji', komentirala je Milica Božanić iz Srpske filmske asocijacije.
'Dodatni prostor za rast nudi područje postprodukcije u kojoj se danas spajaju gaming i IT', zaključila je.
Chris Marcich je tijekom diskusije izjavio da bi 2019. lako mogli nazvati godinom čuda za snimanje stranih produkcija u Hrvatskoj, prvenstveno zahvaljujući podršci Ministarstva kulture i razumijevanju Ministarstvu financija.
'Za poticaje je bilo predviđeno 30 milijuna kuna, a nama je na kraju odobreno 75 milijuna. Snimaju se veliki strani projekti, ali program poticaja namijenjen je i za koprodukcije. Sjajan primjer je film 'Murina' Antonete Alamat Kusijanović koji se upravo snima u produkciji Antitalenta', rekao je ravnatelj HAVC-a.
'Programi poticaja i povrata novca za domaće filmske projekte podigli su cijelu regionalnu produkciju i iznimno su važni', izjavila je Anđelka Vlaisavljević, direktorica tvrtke Work in Progress te objašnjava kako su prije takvog iskoraka za kreativne industrije snimali tek dva filma godišnje, a danas rade do osam projekata. Vlaisavljević je istaknula dobru suradnju koja vlada među producentima i filmskim radnicima u regiji.
S manjkom iskusnih ekipa suočavaju se obje zemlje, a sustavna edukacija i praksa na velikim projektima trebala bi osposobiti novu generaciju filmskih radnika.
Značajno mjesto u ovoj priči ima filmski turizam, odnosno iskorištavanje činjenice da su globalno poznati projekti snimani na određenim lokacijama i naravno, promocija zemlje. Svi panelisti su se složili da prilike koje se otvaraju u ovom segmentu, turističke zajednice jednostavno moraju moći bolje iskoristiti.
'Streaming Wars – Europe Strikes Back'
Globalne streaming platforme preuzimaju primat nad produkcijom i distribucijom televizijskog sadržaja, a o tome kakav odgovor sprema Europa, govorili su Moritz von Kruedener, izvršni direktor Beta Filma, Chris Marcich, ravnatelj HAVC-a, Damir Novinić, ravnatelj produkcije HRT-a i moderator Nebojša Taraba iz Drugog plana.
Jedna od vodećih svjetskih distribucijskih tvrtki, njemačka Beta film, nadogradila je svoj poslovni model, odlučila iskoristiti priliku koja se otvara i počela investirati u produkciju, dobre priče i razvoj sadržaja, prvenstveno zbog velike potražnje za kvalitetnim dramskim serijama. Jedni su od producenata serije Babylon Berlin, nagrađene europskim Oscarom (European Film Awards).
'Za prvu sezonu serije 'Babylon Berlin' budžet je iznosio 3 milijuna eura po epizodi, što je bilo nemoguće osigurati iz jednog izvora. Tražili smo partnere (Sky, ARD), iskoristili poticaje. Velike produkcije danas spajaju sve moguće izvore financiranja', pojasnio je Moritz von Kruedener.
Chris Marcich, jedan od pregovarača Direktive o audiovizualnim medijskim uslugama, komentirao je kvotu koja velikim platformama nalaže 30% europskog sadržaja, ali kojom se korisnici ne mogu natjerati da taj isti sadržaj i konzumiraju. Ispunjavanje kvote kvalitetnim sadržajem izazov je i velikim i malim zemljama.
'Moramo se prilagoditi promjenama na tržištu i zahtjevima korisnika, raditi na koprodukcijama u svrhu stvaranja kvalitetnog sadržaja, surađivati s privatnim i nacionalnim televizijama, jer ukoliko se to ne dogodi, svi ćemo snositi posljedice. Bez ozbiljnog angažmana moglo bi nam se dogoditi da servisi poput Netflixa kvotu ispune sadržajem iz samo nekoliko većih zemalja', rekao je Marcich.
Damir Novinić uz najavu treće i finalne sezone serije Novine, uspjeh projekta je komentirao sretnim preklapanjem kvalitetnog proizvoda i dobrog trenutka: 'HRT će se prilagoditi tržištu, ali naša misija je jasna i oslanja se na ugovor s Vladom RH'. Objasnio je kako za high-end sadržaj na HRT-u ima mjesta što se pokazalo s Novinama, te smatra kako je zbog malog tržišta potrebno raditi koprodukcije, ali i osigurati diferencijaciju sadržaja: raznolikost programa i žanrova uz uvažavanje različitosti.
Moritz von Kruedener komentirao je stvaranje novih saveza na europskom tržištu, modela suradnje kojima je cilj proizvesti europski proizvod za svjetsko tržište. Za proizvodnju serija koje predviđaju budžet od 4 milijuna eura traže partnere u Francuskoj, Italiji, Skandinaviji i nadaju se Hrvatskoj, koja 'nudi toliko mogućnosti za proizvodnju, od lokacija, povoljnih cijena do kreativnih ljudi i može mnogo pridonijeti jednom takvom partnerstvu'.
Chris Marcich zaključio je kako do sada nismo imali previše uspjeha u proizvodnji filmova i serija koje 'dobro prelaze granice', zbog čega je potrebno težiti proizvodnji sadržaja koji može biti zanimljiv drugim tržištima, a za to je nužna suradnja s nakladnicima iz drugih zemalja.