Preskoči na glavni sadržaj

Pregled filmske 2014.: izvoz, festivalski uspjesi i razvoj neovisne kinomreže 

Iza nas je dvanaest plodnih i živih mjeseci. Visoke brojke koje su obilježile posljednje godine u nekim područjima i dalje rastu (proizvodnja, izvoz usluga, broj obnovljenih ekrana), a ponegdje se kolebaju (gledanost u kinima). 

Filmska proizvodnja u 2014. godini

Dovršeno je i prikazano 13  hrvatskih dugometražnih igranih filmova, od kojih je osam koristilo sredstva Centra. Završeno je i prikazano 11 dugometražnih dokumentarnih filmova, jedan dugometražni igrano-eksperimentalni te 72 kratkometražna (animirana, dokumentarna, eksperimentalna i igrana) filma. 

Na Javnom pozivu za poticanje audiovizualnog stvaralaštva u 2014. godini donesene su odluke o sufinanciranju 38 naslova, od čega osam dugometražnih igranih i devet dugometražnih dokumentarnih filmova. Umjetnički savjetnici iznjeli su prijedloge ovih odluka Hrvatskom audioviuzalnom vijeću, uvjereni da većina odabranih projekata ima potencijala za uspješan život u kinima i na festivalima. U odabranim projektima prevladavaju mlađe autorice i autori, četiri sufinancirana igrana filma su debitantska, četiri će potpisati redateljice, a jedan je film namijenjen mlađem uzrastu. U različitim kategorijama stvaralaštva (razvoja i proizvodnje) donesene su odluke o sufinanciranju projekata u visini od 30.064.824,00 kuna. Početkom 2015. godine očekuje nas donošenje odluka za drugi rok odlučivanja u okviru natječaja za 2014 godinu. 

Većina odobranih projekata kandidirala se za proizvodnju prethodno dovršivši sve faze razvoja poticane od HAVC-a. Zamisao da se projekte podržava na svim dionicama, od ideje do distribucije, postala je uhodana praksa. U kategoriji razvoja scenarija ove godine podržana su 34 projekta (18 dokumentarnih, 13 igranih, 3 animirana), a u kategoriji razvoj projekta 17  (deset dokumentarnih, sedam igranih).  

Odlučeno je i o sufinanciranju razvoja scenarija i projekata televizijskih djela: na prvome roku donesene su odluke o ukupno 20 televizijskih scenarija (18 serijskih i dva pojedinačna) te 15 projekata (14 serijskih i jedan pojedinačni), dok su na drugome roku donesene odluke o ukupno 15 scenarija (13 serijskih i dva pojedinačna) te 6 projekata (za serijska TV djela). Ovi su se projekti imali prilike predstaviti na dvije TV burze, pred umjetničkim savjetnikom Robertom Knjazom te pred urednicima i producentima hrvatskih televizija.


Druga TV buza održana u maloj dvorani kina Tuškanac; Robert Knjaz

Ove godine donesene su odluke o sufinanciranju 14 koprodukcija s manjinskim hrvatskim udjelom, od čega je osam dugometražnih igranih i jedan dugometražni animirani film. 

Distribucija hrvatskih filmova 

Zaključno s 15. prosinca 2014. godine hrvatski filmovi prodali su 99. 636 ulaznica. Do sad najgledaniji film godine, još uvijek u kinodistribuciji, treći je nastavak priče o dječaku Koku, Ljubav ili smrt u režiji Daniela Kušana, produkciji Kinorame i distribuciji 2i Filma sa 36. 738 tisuća gledatelja. Na drugo mjesto sa 23. 378 gledatelja smjestio se film Majstori u režiji Dalibora Matanića, a treći je Broj 55 u režiji Kristijana Milića, koji  je još uvijek pred kino-publikom, do navedenog datuma ga je pogledalo 14. 136 gledatelja. 

Uspjesi na međunarodnim festivalima

Hrvatski film je ove godine, više no ranije, prisutan na središnjim svjetskim festivalima. Takva su pravila redatelja i scenarista Ognjena Sviličića osvaja glumačku nagradu u sekciji Horizonti venecijanskog festivala, a zatim i nagradu za najboljeg redatelja u Varšavi, te Grand prix u Stockholmu i Les Arcsu. Kratkometražni njemačko-hrvatski igrani film Kokoška Une Gunjak (sarajevsko-londonske autorice) u koprodukciji Siniše Juričića (Nukleus) osvojio je ovogodišnju EFA nagradu za najbolji europski kratki film (60 festivala, 22 nagrade). Kosac Zvonimira Jurića počeo je festivalski život u službenoj konkurenciji Toronta, a nastavio u Solunu. Cure – Život druge Andee Štake i Otok ljubavi Jasmile Žbanić premijerno su prikazani u Locarnu, Vis-À-Vis Nevija Marasovića prikazan je na 20 međunarodnih filmskih festivala. I film Halimin put redatelja Arsena A. Ostojića nastavio je uspješni pohod po festivalima, te je uz tri nagrade kroz 2014. godinu ukupno osvojio 31 festivalsko priznanje.

Autofocusironični opservacijski  dokumentarac Borisa Poljaka osvaja prvu nagradu Karlovih Vary u kategoriji kratkog metra. Cjelovečernji Mitch – dnevnik jednog šizofreničara osvaja nagradu na MID festu u Marseillesu. Ljubavna odiseja Tatjane Božić, Tlo pod nogama Sonje Tarokić i Mama Europa Petre Seliškar prikazane su na ovogodišnjem Rotterdamu. Goli, autorski projekt Tihe Gudac osvaja Zlatno Srce Sarajeva (za dokumentarni film). Baršunasti teroristi, slovačko-češko-hrvatska dokumentarna uspješnica nastupila je u FORUMU Berlinskog festivala, a srpsko-makedonsko-hrvatsko-njemačka koprodukcija Spomenik Michaelu Jacksonu Darka Lungulova u Karlovim Varyma, dok je slovensko-hrvatski Inferno nastupio u Korejskom Busanu. Animirani Slom Davida Lovrića prikazan je u Annecyju, a na istom festivalu organiziran je i fokus program stop animacije u okviru kojega su prikazani filmovi Plac Ane Hušman, Soba Ivane Jurić, Najmanji Tomislava Šobana te Simulacra Ivane Bošnjak i Thomasa Johnsona. Clermont-Ferrand je prikazao animirani film Otac skupine autora te Skriveni talent Mirana Miošića. Sitna ptica Dane Komljena prikazana je u programu Spectrum Shorts na filmskom festivalu u Rotterdamu. Filmski festival u Oberhausenu prikazao je dva hrvatska filma: Najmanji, Tomislava Šobana i U ime naroda Dalibora Martinisa. Glad Petre Zlonoge prikazan je na filmskom festival u Hirošimi. 

Filmski poticaji i potencijali za filmski turizam 

U 2014. godini, osam projekata prijavljenih u sustav poticaja ostvarila su pravo na povrat novčanih sredstava u visini od 20 posto ukupno učinjenih troškova u Hrvatskoj. Riječ je o međunarodnim produkcijama iz Francuske, Švedske, Velike Britanije, Nizozemske, Njemačke, SAD-a i Švicarske, koje su u 2014. ostvarile ukupnu lokalnu potrošnju od gotovo 90 milijuna kuna (blizu 11,5 milijuna eura), što je više nego u prethodne dvije godine zajedno. Očekivani povrat investicija za ovih osam projekata iznosit će 16,8 milijuna kuna (2,2 milijuna eura). 

Osim globalno popularne HBO-ove serije Igra prijestolja (5. sezona), koja već treću godinu zaredom snima u Hrvatskoj, za Lijepu našu su se odlučile i visokobudžetna francuska TV serija Borgia (3. sezona) za francuski Canal+, švedska dječja serija The Lost Treasure of Aquila (Božić na suncu) za švedsku javnu televiziju SVT; BBC-jeva serija Jonathan Strange & Mr Norrell te američka TV serija DIG, produkcijske kuće NBC Universal koja će s prikazivanjem krenuti u ožujku 2015.  Osim visoko budžetnih televizijskih serija, u Hrvatskoj su se u 2014. godini snimali i nizozemsko-hrvatski film Full Contact redatelja Davida Verbeeka; njemački TV film Winnetouove žene Dirka Regela te igrani film Wait for me/Čekaj me, švicarsko-makedonsko-irsko-hrvatska koprodukcija u režiji Makedonca Mitka Panova


Igra prijestolja

Također valja istaknuti da su se, prema istraživanju britanske konzultantske kuće PeacefulFish o potencijalu razvoja filmskog turizma u Hrvatskoj, kroz seriju intervjua s inozemnim producentima koji su snimali u Hrvatskoj u okviru Programa poticaja, kao ključni faktor zadovoljstva izdvojili  izvrsnost hrvatskih, susretljivost lokalnih vlasti te žurnost i transparentnost sustava poticaja. Sve ovo  uvelike pridonosi stvaranju imidža Hrvatske kao filmske destinacije. Sezona snimanja se najčešće nadopunjuje, a ne preklapa s turističkom sezonom. Radi izbjegavanja gužve i smanjenja troškova, gostujuće produkcije sve se češće odlučuju za snimanja u terminima na proljeće i u jesen, čime pomažu produžetku turističke sezone. Globalna promocija Hrvatske temeljem publiciteta koji nastaje oko snimajućih ekipa a osobito, putem same snimljene slike ima iznimnu vrijednost koju je gotovo nemoguće kvantificirati.

Kinoprikazivaštvo 

Tijekom 2014. godine u redovnoj distribuciji hrvatskih neovisnih kina bilo je 35 dugometražnih hrvatskih filmova i manjinskih koprodukcija, kojima je prikazivanje u manjim gradovima doprinjelo gledanosti: primjerice, dokumentarnom filmu Gangster te voli koji je  kroz neovisna kina ostvario većinu svoje dobiti.  

Ove smo godine na različite načine radili na jačanju odnosa među kinoprikazivačima, na udruživanju u zajedničke inicijative, na  edukaciji i promociji neovisnih filmskih  programa. Bile su tu humanitarne akcije poput projekcija filmova Šegrt Hlapić i Košnice u koje se uključilo više od 20 neovisnih kinoprikazivača, a po prvi puta su ljubitelji animiranog filma iz drugih gradova paralelno sa zagrebačkom publikom mogli uživati u selekciji filmova s Animafesta. 

Također, krajem ljeta je u Zadru održan prvi kino kongres svih neovisnih kinoprikazivača KIN-KONG, u organizaciji Hrvatskog audiovizualnog centra, u suradnji s Avvantura Film Festivalom – Filmforum Zadar Matchmaking i uz potporu Grada Zadra i Zadarske županije. Kongres je  okupio voditelje nezavisnih hrvatskih kina, predstavnike filmske industrije i profesionalce iz relevantnih europskih organizacija, a s ciljem umrežavanja i razmjene ideja. KIN-KONG je i formalno potaknuo kinoprikazivače na udruživanje, te je u studenom osnovana Hrvatska mreža neovisnih kinoprikazivača, koja okuplja 27 neovisnih kinoprikazivača iz 24 grada. 


Sudionici KIN-KONGa – 1. kino kongresa svih nezavisnih kinoprikazivača

Godina je završena 2. Maratonom kratkometražnih filmova, u kojem je sudjelovalo 29 neovisnih kina diljem Hrvatske. Na Maratonu je prikazano 66 naslova, među kojima su ukupno 42 hrvatska kratka filma koja su se prikazivala i postizala uspjehe na domaćim i međunarodnim festivalima.  

Naslovne fotografije: scene iz filmova: Ljubav ili smrt, Kokoška i Takva su pravila 
 

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.