Nagrada 'Vedran Šamanović' Igoru Bezinoviću i Anti Zlatku Stolici za scenarističku adaptaciju romana Kratki izlet Antuna Šoljana
Utemeljena u počast filmskom snimatelju i autoru Vedranu Šamanoviću te prvi put dodijeljena na Pulskom filmskom festivalu 2010., godišnja nagrada 'Vedran Šamanović' dodjeluje se 'filmskom umjetniku koji je u bilo kojoj grani filmske umjetnosti, u kratkom ili dugom metru, inovativnim pristupom proširio granice filmskog izraza u hrvatskom filmu'.
Nagradu je utemeljilo pet filmskih udruga: Hrvatsko društvo filmskih djelatnika, Hrvatska udruga filmskih snimatelja, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Hrvatsko društvo filmskih kritičara i Hrvatski filmski savez.
Cjelovito obrazloženje članova žirija koji je odlučivao u sastavu Sandra Antolić (DHFR), Diana Nenadić (HFS) i Hrvoje Pukšec (HDFK) donosimo u nastavku:
'Uz rijetke iznimke, koje se uglavnom odnose na ekranizacije proze za djecu ili one iz pera književnih suvremenika, scenarističke adaptacije književnih predložaka u hrvatskoj kinematografiji najčešće podliježu zovu doslovnog ili ilustrativnog čitanja. Ako je pak riječ o preradbi vremešnijeg klasika ili izvornika ambijentiranog u doba bitno drukčijeg habitusa od današnjeg, lako se upada i u zamku historicizma koji izabrano djelo ne osuvremenjuje nego ga gotovo netaknuto ukotvljuje u povijesni kontekst njegova nastanka. Igor Bezinović i Ante Zlatko Stolica, scenaristi cjelovečernjeg igranog filma Kratki izlet u Bezinovićevoj režiji, adaptacijom istoimenog romana Antuna Šoljana s početka 1960-ih postigli su istodobno dva jednako važno učinka. U minimalistički pikarski roman s egzistencijalističkom i generacijskom šifrom te alegorijskim ključem upisali su kôd, hod i izričaj vlastite generacije – deideologizirane, tranzicijske, ironične i eskapističke - koja se poput poslijeratne Šoljanove, pogubi na (istarskoj) cesti u potrazi za nečim 'bitnim', nečim što zapravo više ni ne postoji ili se na kraju pokaže pukom iluzijom. Pritom su, vješajući na izvorni fabularno-narativni kostur fikcionalnog predloška pseudo-dokumentarističke epizode te dijaloške improvizacije fokalizatora radnje i drugih likova-funkcija, pokazali koliko je Šoljanova 'krugovaška' proza propusna za učitavanja iz drugoga vremena.
Dok se izvornik često tumačio kao politička alegorija ciljana na proklamirane putove i dosegnute stranputice socijalizma, Bezinovićeva i Stolicina adaptacija izrasla je iz njega kao autentičan, psihodelično začudan i duhovit autoportret generacije koju je novo vrijeme 'oslobodilo' čvrstih orijentira, veza i ideala, dosad neviđen u suvremenom hrvatskom filmu.', ističe se u obrazloženju.
Podsjetimo, Kratki izlet je dugometražni igrani prvijenac Igora Bezinovića i dobitnik Velike zlatne arene za najbolji film Pulskog filmskog festivala 2017. godine.
Naslovna fotografija: Igor Bezinović na dodjeli nagrade