Hrvatski film u 2022. godini: 220.776 gledatelja i rekordnih 25 premijernih naslova
Hrvatska je audiovizualna proizvodnja u 2022. ostvarila izvanredan rezultat i to kroz niz kriterija: u domaćim je kinima prikazano rekordnih 25 premijernih hrvatskih filmova (17 dugometražnih igranih i osam dokumentarnih), a rekordan je bio i broj debitantskih ostvarenja.
Nastavlja se i trend prepoznavanja hrvatskog filma na međunarodnoj filmskoj sceni započet 2021. i to kroz brojne nagrade i predstavljanja na festivalima A kategorije. U prilog tome idu i brojke gledanosti hrvatskog filma kojeg je u kinima pogledalo sveukupno 220 776 gledatelja; time se nastavlja trend započet krajem 2021. kada je uspostavljen snažan oporavak kinoprikazivačkog sektora.
Protekla, 2022. godina ovim je rezultatima gledanosti četvrta po redu najbolja godina od osnutka Hrvatskog audiovizualnog centra. Žanrovska i tematska raznovrsnost kao i različitost autorskih poetika i estetika pokazale su se kao dobre smjernice u proizvodnji filmova jer je pet najgledanijih filmova ostvarilo gledanost između 10 i 50 tisuća gledatelja, a drugih pet između 5 i 10 tisuća gledatelja.
Što se tiče brojki i najgledanijih filmova u protekloj godini: u 2022. godini najgledanije je komedija Marginalci Ljubomira Kerekeša koju je pogledalo 46,333 gledatelja. Filmovi za djecu, koji su ujedno manjinske koprodukcije, Kapa Slobodana Maksimovića (hrvatski koproducent je Studio dim/PomPom Film) i Ljeto kada sam naučila letjeti Radivoja Andrića (hrvatski koproducent je Kinorama) imali su 37,084 odnosno 33,643 gledatelja te tako zauzeli drugo i treće mjesto na ljestvici gledanosti hrvatskih filmova.
Slijedi ratna drama Šesti autobus Eduarda Galića koja je sakupila 30,682 gledatelja. Film je polučio osmo najbolje 'vikend-otvaranje' hrvatskog filma uopće (18,141 gledatelja). Na petom je mjestu komedija Nosila je rubac črleni Gorana Dukića uz 18, 052 gledatelja. Od šestog do desetog mjesta najgledanijih filmova smjestili su se redom Sigurno mjesto Jurja Lerotića s 9,012 gledatelja, Baci se na pod Nine Violić s 7,942 posjetitelja, Stric Andrije Mardešića i Davida Kapca s 6,748 gledatelja, Divljaci Darija Lonjaka s 5,347 gledatelja te Illyricvm Simona Bogojevića Naratha s 5,330 gledatelja.
Dalje slijede Južni vjetar: Ubrzanje Miloša Avramovića (2021.; hrvatski koproducent je Telefilm), Razgovor Dominika Sedlara, Nije loše biti čovjek Dušana Kovačevića (hrvatski koproducent je Terminal 3), Garbura Josipa Žuvana, Baksuzno bubanje ili bezumni pornić Radu Judea (hrvatski koproducent je Kinorama), Zbornica Sonje Tarokić (2021.), Tvornice radnicima Srđana Kovačevića, Nebesa Srđana Dragojevića (2021., Studio dim), Yunaci rocka Davida Petrovića, Veće od traume Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski, Mlungu – bijeli kralj Davida Lušičića, Poslije zime Ivana Bakrača (hrvatski koproducent je Maxima Film), Te mračne noći Francois Lunela (hrvatski koproducent je Kaos produkcija), Novo kino Buje Alessija Bozzera, Putevi vode Elvisa Bilalića, Ljubav oko svijeta Davora Rostuhara i Anđele Rostuhar (2021.), Muzej revolucije Srđana Keče, Plavi cvijet Zrinka Ogreste (2021.), Djeca sa CNN-a Aide Bukvić, Po tamburi Stanislava Tomića (2021.), Žica Tihe K. Gudac (hrvatski koproducent je Kinoteka) i Murina Antonete Alamat Kusijanović (2021.).
Što se dokumentarnih filmova tiče, u 2022. je distribuirano ih je osam, pogledalo ih je ukupno 3,849 gledatelja, a najgledaniji su Tvornice radnicima, Veće od traume te Mlungu – bijeli kralj.
U redovnoj kinodistribuciji sveukupno su prikazana 32 hrvatska filma (sedam je filmova kinodistribuciju započelo 2021.), od čega je 8 manjinskih koprodukcija. Hrvatski audiovizualni centar je kroz Javni poziv za distribuciju u 2021. i 2022. godini podržao čak 25 filmova u ukupnom iznosu od 1,423,500 kuna (190,354 eura).
*Rezultati gledanosti domaćih filmova te manjinskih koprodukcija prikupljani su izravno od distributera.