Dva hrvatska naslova na ovogodišnjem festivalu 25 FPS koji se po prvi put održava i u Ljubljani
Četrnaesti 25FPS, festival nezavisnih i nekomercijalnih filmova koji na inovativan način istražuju mogućnosti filmskog jezika i pripovijedanja, održava se na tri lokacije. Festival će u Zagrebu zaživjeti od 27. do 30. rujna, u Rijeci od 2. do 3. studenog, a 5. studenog 25 FPS po prvi put održat će se i u Ljubljani. Među 26 filmova u konkurenciji, nalaze se i dva hrvatska: Dokument Parakozmik Vladislava Kneževića i Planine Hrvoslave Brkušić.
Selektori Sanja Grbin, Marina Kožul i Mario Kozina za natjecateljski program izabrali su 26 od 2000 prijavljenih filmova. Selekcijom su se obuhvatili naslovi iz cijeloga svijeta: od Kanade, SAD-a i Perua do Australije i Tajvana. Među njima su i dva filma iz Hrvatske: Dokument Parakozmik veterana eksperimentalne scene Vladislava Kneževića i Planine debitantice Hrvoslave Brkušić.
Raspon tema i postupaka filmova iz natjecanja obuhvaća analogne akvarele na filmskoj vrpci i narativni žamor internetskih piksela. Osobni portreti stoje uz bok analitičkim esejima, čije kamere jednako znatiželjno lutaju pustinjskim i planinskim pejzažima kao i krajolicima društva, uma i duše.
Pored radova Vladislava Kneževića i Hrvoslave Brkušić, u natjecateljskom programu prikazat će se novi radovi autora već predstavljanih i nagrađivanih na Festivalu, primjerice zajednički film višestruko nagrađivanog bivšeg člana žirija 25 FPS-a, japanskog majstora analogne vrpce Takashija Makina i svestranog animatora i umjetnika Manuela Knappa, Na horizontu, zatim najnoviji rad autora koji su obilježili prošlogodišnji Expanded Cinema – Odmorišta Anje Dornieden i Juana Davida Gonzáleza Monroya (djeluju i kao dvojac OJOBOCA), te još jedan zajednički rad – Sunčev kamen Filipe César i Louisa Hendersona čiji je Kruti otpad prikazan na Festivalu 2014. godine. Uvijek plodna austrijska eksperimentalna scena zastupljena je novim radovima Lukasa Marxta – Imperial Valley (kultivirani odvodi), koji je već poharao velike svjetske festivale, te Friedl vom Gröller – Pariške epizode, osammilimetarskim portretima Pariza i Parižana.
O najboljim filmovima odlučivat će tročlani žiri: američka videoumjetnica Jesse McLean, finski redatelj i umjetnik Mika Taanila te programski koordinator zagrebačkog Multimedijalnog instituta i direktor Human Rights Film Festivala, Petar Milat. Svaki član žirija dodjeljuje zasebni Grand prix, a publici se predstavlja posebno kuriranim filmskim i diskurzivnim programom.
Uz stalne festivalske programe, Natjecanje, Žiri predstavlja, Expanded Cinema, Refleksi i Ode filmu, ovogodišnje izdanje donosi i dvije izložbe, također u prostorima zagrebačkog Studentskog centra: finski svestrani umjetnik, ujedno i član ovogodišnjeg žirija te jedan od sudionika programa Expanded Cinema, Mika Taanila, predstavlja svoj rad Film Reader prethodno prikazan u Nordijskom paviljonu na Venecijanskom bijenalu 2017. godine, dok će umjetnički tandem predstaviti instalaciju Projektor – brončani odljev kultnog jugoslavenskog 35 mm projektora Iskra NP-21 i pripadajući film.
Programi i događanja Festivala 25 FPS suorganiziraju se sa Studentskim centrom Kulturom promjene, a podržavaju ih Hrvatski audiovizualni centar, Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba, Nacionalna zaklada za razvoj civilnoga društva, Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture RH, Ustanova Zagreb film, Francuski institut, Austrijski kulturni forum, MES Finland, TelepART i Ustanova Art-kino.
Više informacija o festivalu možete saznati na službenoj stranici te na društvenim mrežama Facebook, Twitter i Instagram te videoservisu Vimeo.
Naslovne fotografije: scene iz filmova Dokument Parakozmik i Planine