Preskoči na glavni sadržaj

Dodjelom nagrada završen Festival 25 FPS

Petnaesto izdanje internacionalnog festivala eksperimentalnog filma 25 FPS završilo se u nedjelju, 29. rujna u zagrebačkom kinu SC dodjelom nagrada i projekcijom nagrađenih filmova.

O najboljim filmovima odlučivali su članovi Velikog žirija – na prošlogodišnjem festivalu nagrađeni britanski filmski autor Louis Henderson, škotska kustosica i selektorica na Međunarodnom filmskom festivalu u Edinburghu Kim Knowles i indijska filmska autorica i kustosica te dvostruka dobitnica festivalskog Grand prixa Shai Heredia. Najbolje filmove birali su članovi žirija kritike, kustosi i filmski kritičari Lovro Japundžić, Valentina Lisak i Marius Hrdy, udruga 25 FPS i publika.

Film Demonsko australske redateljice Pie Borg (nagrađene na prošlogodišnjem 25 FPS-u) dobitnik je Grad prixa članice Velikog žirija Shai Heredie i žirija kritike. Film se bavi fenomenom 'sotonističke panike' 1970-ih i 1980-ih, masovnom histerijom izazvanom prisjećanjem na sudjelovanje u razvratu, ubojstvima, žrtvovanju ljudi i sotonističkim kultovima. Shai Heredia je film nagradila radi dojmljivog propitivanja složene tematike i sofisticiranog filmskog umijeća uz objašnjenje: 'Pomno izgrađeno i uznemirujuće istraživanje mračne strane čovječanstva, ovaj snažan i pravovremeni film dubinska je kritika društvene i tehnološke kontrole. Zamagljivanjem granica između fikcije i nefikcije, horora i fantastike, ovaj rad koji prelazi granice žanra vješto se koristi arhivskom građom, rekonstrukcijom i kompjuterskom animacijom kako bi nas upoznao s 'zlom koje ljudi čine'.

Žiri kritike svoju je odluku obrazložio riječima: 'Vješto se služeći postupcima filma strave i kompjutorski generiranim prikazima javnih i privatnih prostora autorica rastače granicu između takozvane stvarnosti i fikcije te prikazuje spregu društvenih i osobnih tjeskoba i paranoja koje svoj ventil pronalaze u konstruiranju 'drugoga' kao vanjskog neprijatelja.'

Grand prix članice Velikog žirija Kim Knowles pripao je 'predivno sastavljenom i vješto izgrađenom prikazu krajolika', filmu Altiplano Malene Szlam. Svoju odluku Knowles je objasnila riječima: 'Uz pomoć ploha i tekstura prirodnog svijeta kao polazišne točke za istraživanje filmskih procesa, Szlam nas fizički uklapa u prostor, aktivirajući živu osjetilnu maštu. Autorica stvara osjetljivu ravnotežu između stvarnosti i mašte, oscilirajući između mikro i makro, te koristi transformacijske mogućnosti filma kako bi dala glas prostorima kojima putuje.'

Grand prix člana Velikog žirija Louisa Hendersona i nagrada publike dodijeljeni su eksperimentalnom mjuziklu Zombiji kongaško-belgijskog redatelja i glazbenika Balojia snimanom u halucinantnoj Kinšasi. Henderson je 'nagradu odlučio dodijeliti filmu koji je vrlo duhovit, samosvjestan i samokritičan komentar o slici koja obilježava naše tehnološki pojačano narcisoidno doba – selfie, dok ujedno pokušava analizirati pitanja autoreprezentacije iz unutrašnjosti prividnog glamura i užasa mode, glazbenih spotova i suvremene umjetnosti.' Film je nagradio i zbog načina na koji ističe revitalizaciju žanra mjuzikla uz oštru kritiku lažnog digitalnog jaza između Europe i Afrike, smještenu u hiper-suvremene hrpe smeća naprednog globalnog kapitalizma – te za najbolju glazbenu pozadinu cijelog festivala.

Organizatori festivala, članovi udruge za audio-vizualna istraživanja 25 FPS, dodijelili su Nagradu Green DCP najboljem hrvatskom filmu iz cjelokupnog programa Strujanja Katerine Dude uz objašnjenje: 'Nastojimo podupirati nove glasove hrvatske eksperimentalne filmske scene. Ove godine nagrađujemo film koji se koristi arhitekturom i interijerom da pruži novi pogled na protok vremena i na noviju hrvatsku povijest. Riječ je o poetskoj meditaciji koja se oslanja na kodove dokumentarnog, eksperimentalnog, čak i animiranog filma, kako bi nas otpustila niz struje relativnosti i prolaznosti.'

Nakon zagrebačkog izdanja, Festival 25 FPS s dijelom programa gostuje u Rijeci i u Ljubljani. U riječkom Art-kinu Croatia će se u utorak 1. listopada u 20 sati izvesti Expanded Cinema performans 'Valna duljina' Stefana Canape i Antoinea Birota, a u srijedu 2. listopada prikazat će se dobitnici Grand prixa, filmovi Zombiji i Demonsko, dobitnik Nagrade Green DCP Strujanja te u Rijeci sniman film Mate Ugrina Prazni sati. U petak 4. listopada, u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani prikazat će se izbor od 10 filmova iz natjecateljskog programa 25 FPS-a, među kojima su i Još jedan odlazak Renate Poljak, Toranj Silvestra Kolbasa, Atomski vrt Ane Vaz, Vever (za Barbaru) Deborah Stratman, Ulaz u Ceutu Rande Maroufi i drugi.

Programe i događanja Festivala 25 FPS podržavaju Hrvatski audiovizualni centar, Gradski ured za kulturu Grada Zagreba, Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture RH, Studentski centar Sveučilišta u Zagrebu, Ustanova Zagreb film.te Ustanova Art-kino.

Programe i događanja Festivala 25 FPS podržavaju Hrvatski audiovizualni centar, Gradski ured za kulturu Grada Zagreba,, Zaklada Kultura nova, Ministarstvo kulture RH, Studentski centar Sveučilišta u Zagrebu, Ustanova Zagreb film.te Ustanova Art-kino.

Više o Festivalu 25 FPS pronađite na službenoj stranici

Naslovne fotografije: (slijeva nadesno) selektorica Branka Valjin i redateljica Katerina Duda; Baloji (screenshot iz video-zahvale); članovi Velikog žirija; članovi Žirija kritike

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.