Dodijeljene nagrade 18. Subversive Film Festivala



Svečanom dodjelom nagrada Wild Dreamer Dragan Rubeša i zaključnim performansom londonskog dvojca Dubmorphology, u zagrebačkom kinu Kinoteka u subotu, 24. svibnja završeno je 18. izdanje Subversive Film Festivala. O najboljim filmovima odlučivao je tročlani žiri u sastavu Sanjin Pejković (Švedska), Patricia Pisters (Nizozemska) i Iva Rosandić (Hrvatska).
Žiri je najboljim filmom u igranoj konkurenciji proglasio film gruzijskog redatelja Tato Kotetishvilija Sveta struja uz obrazloženje: Film pomno izgrađen na ambivalenciji – pročišćenog stila i apsurda gruzijske stvarnosti, patrijarhalnog okvira i prekoračenja zadanih uloga, perzistira na ivici fikcionalnog i dokumentarnog, dokazujući još jednom da su rodovska ograničenja i definicije tek krnji pokušaj dohvaćanja fenomena, koji se proteže na opis naše kulturne i društvene stvarnosti. Uvriježeni termini nikad ne pretpostavljaju sve varijacije umjetničkog akta, modela življenja ili samoidentifikacije, baš kao što se političnost Svete struje probija suptilno kroz narativnu liniju putešestvija višestruko marginaliziranih pojedinaca. Njihovo djelovanje nadilazi individualni čin, preobražavajući se u razotkrivanje stvarne funkcije religijskih, i svih ostalih simbolizama, a sve kao čin otpora nezadovoljavajućim društvenim zadatostima.
Najboljim filmom u dokumentarnoj konkurenciji proglašen je film norveške redateljice Monice Strømdahl Flophouse America uz obrazloženje: Čak i kad bismo ga opisali kao klasični opservacijski dokumentarni film, Flophouse America pokazuje da je svijest o etičkim zastranjenjima moguće ugraditi u tijelo filma, ne bi li ih se osujetilo. Okrajak surove stvarnosti, takozvanog najnaprednijeg i najbogatijeg društva, onog američkog, posljedice čije se ideologije individualizma očituju u raspadu zajednica i izostanku mehanizama potpore, unatoč traumatičnoj i necenzuriranoj temi, na emocionalnoj i intelektualnoj razini probija barijeru prema protagonistima. Čin snimanja ostaje zadnje sredstvo potpore i brige za najranjivije, odbačene i sustavno ignorirane.
Pobjednički filmovi osvojili su skulpture svjetski poznatog hrvatskog kipara Nikole Vudraga.
Uz završni performans Dekodiranje kulturalnog otpora londonskog dvojca Dubmorphology (Gary Stewart&Trevor Mathison) koji istražuje sonične aspekte prosvjeda od maja ’68. naovamo, u subotu je zaključen i višednevni simpozij Doba sukoba / Slike emancipacije na kojem je nekolicina pozvanih umjetnika, kulturnih i akademskih radnika kroz diskusije, filmske projekcije i predavanje promišljala način na koji se filmske slike mogu upotrijebiti kao oruđa emancipacije.
Iako je dodjelom nagrada 18. SFF-a, i službeno završen filmski dio Subversive festivala, projekcije se nastavljaju i u nedjelju, i to uz 3. dio Hommagea libanonskoj pionirki Jocelyne Saab. U Dokukinu KIC od 18 sati bit će prikazani njezini dokumentarni filmovi Bejrut, nikad više, Bejrut, moj grad i Brod egzila. Nakon projekcija slijedi razgovor s kustosicom programa Mathilde Rouxel koji će moderirati umjetnička direktorica Subversive Festivala Dina Pokrajac.
Nedjeljni program u Dokukinu nastavlja se u 20:30 sati uz film Radu Judea i Christiana Ferencz-Flatza Osam razglednica iz Utopije sastavljenog isključivo od postsocijalističkih rumunjskih reklama, koji prikazuje stvarno stanje jedne države kroz njen fiktivni, komercijalni univerzum. Spajanjem dokumenata o dugom periodu tranzicije u Rumunjskoj, Jude i Ferencz-Flatz u ovom eksperimentalnom dokumentarnom filmu govore o životu, ljubavi i smrti, o tijelu i ljudskoj slabosti, o prirodi i natprirodnom, o recentnoj povijesti, o socijalizmu i kapitalizmu.