Beogradske Alternative 2015 u znaku Pansinija, Martinca i hrvatsko-srpskih avangardnih preplitanja
Retrospektivom filmova nedavno preminulog hrvatskog avangardista i „majstora amaterskog filma“ Mihovila Pansinija (1926. -2015.) i otvaranjem izložbe „Pansini, GEFF i mi“, u beogradskom Domu kulture „Studentski grad“ u utorak 8. prosinca počinje Međunarodni festival Alternative Film/Video 2015, najstariji regionalni festival posvećen alternativnom, odnosno avangardnom, underground i eksperimentalnom filmu i videu te novomedijskim umjetničkim praksama.
Uz natjecateljski program ostvarenja iz cijeloga svijeta, festival uobičajeno donosi niz pratećih programa, radionica i okruglih stolova o eksperimentalnom filmu u regiji te o središnjim temama festivala, pa će se tako ove godine govoriti o eksperimentalnom filmu u doba interneta te o hrvatsko-srpskim avangardnim preplitanjima na relaciji Beograd-Zagreb-Split.
Mihovil Pansini sve je svoje amaterske filmove snimio u Kinoklubu Zagreb, koji je ujedno rodno mjesto ideje „antifilma“ i GEFF-a, ali je u razgovore o istraživačkom filmu vrlo brzo uključio filmske autore i mislioce raznih profila iz Beograda i cijele bivše Jugoslavije, poput teoretičara filma Dušana Stojanovića i redatelja Dušana Makavejeva koji ga prate od prvog do posljednjeg izdanja GEFF-a. Parafrazirajući naslov razgovora „Antifilm i mi“, koji su se održavali u Kinoklubu Zagreb 1962-63. te iznjedrili antifim i GEFF, izložba Diane Nenadić i Željka Serdarevića svjedoči o tim stvaralačkim i konceptualnim preplitanjima, ali i donosi do sada nepoznate dokumente o Pansinijevoj „istraživačkoj“ filmskoj avanturi iz njegova osobnog arhiva, kao što su zapisi i eseji o filmu, skice i knjige snimanja za pojedine filmove i slično, prepiska sa suradnicima, kao i birane segemente iz ostavštine GEFF-a. Filmski program posvećen Pansiniju čine četiri amaterska filma iz 1950-ih, Osuđeni (1954.), Siesta, Kamen sebi diže spomenik (1958.) i Piove (1963.), četiri filma iz 1963. godine, K 3 – čisto nebo bez oblaka, Scuza signorina, Dvorište i Zahod, te dokumentarni film o Pansiniju Brodovi ne pristaju Milana Bukovca iz 2008.
Osim smrti Pansinija te golemog utjecaja koji su njegove ideje imale među poklonicima eksperimentiranja i alternativnih filmskih praksi upravo u Srbiji, povod za razgovor o hrvatsko-srpskim vezama na tom polju beogradska je premijera filma Martinac iz ovogodišnje produkcije Hrvatskog filmskog saveza, koji će u četvrtak 10. prosinca biti prikazan u pratećem programu Alternativa. Riječ je o dokumentarnom portretu Ivana Martinca (1938.-2005.), osebujnog splitskog filmaša i pjesnika, koji je svoju plodnu i utjecajnu filmsku avanturu započeo kao student arhitekture u Zagrebu, nastavio u Beogradu kao član Kino kluba Beograd, a završio u rodnom Splitu, ostavivši za sobom četrdesetak kratkih autorskih filmova i cjelovečernju Kuću na pijesku (1984.-85.), kao i niz poklonika među novim naraštajima filmaša. O Martincu u filmu govore njegovi prijatelji, suradnici, suvremenici i poznavatelji njegova filmskog i pjesničkog djela, a na beogradskoj premijeri i u pratećem razgovoru sudjelovat će, među osatlima, autor Zdravko Mustać, producentica Vera Robić-Škarica i snimatelj Boris Poljak.
To s hrvatske strane na Alternativama 2015 nije sve, jer u tročlanom žiriju Alternativa hrvatska je autorica Ana Hušman, koja će se prigodno predstaviti programom svojih novijih filmova, u festivalskim razgovorima sudjeluje i teoretičar filma Hrvoje Turković, u natjecateljskom programu bit će prikazani filmovi Liliane Resnick As Long as I Live (2015.) i Željka Radivoja Knifer in Motion (2015.), a u retrospektivnom, na samom početku festivalskog programa – izvanredni A.D.A.M. Vladislava Kneževića, jedan od prošlogodišnjih beogradskih laureata. (D.N.)
Naslovna fotografija: Scuza signorina