Preskoči na glavni sadržaj

Anthology Film Archives prikazuje avangardne filmove iz bivše Jugoslavije

Iako korijene ima u alternativnim i avangardnim filmskim pokretima 1950-ih i 60-ih, ova važna američka institucija u sklopu programa pod nazivom "Avangardna kinematogafija iz bivše Jugoslavije, 1950-e do 1980-e" koji se od 6. do 8. ožujka održava u New Yorku odlučila je prikazati filmove avangardnih hrvatskih redatelja iz 1960-ih. Uz hrvatska, u sklopu istog programa prikazat će se i slovenska te srpska filmska ostvarenja iz tog perioda. 

Kako navode na svojim službenim stranicama, kritički važno područje avangardne kinematografije u SAD-u je prilično zanemareno iako su mnogi filmaši s područja bivše države odavno prodrli u američki filmski svijet. Kao primjere navode beogradskog filmaša Dušana Makavejeva, slovenskog kinematografa Karpa Ačimovića Godinu i Želimira Žilnika koji su svojevrsni predstavnici eksperimentalnog filmskog pokreta neobične punine, inovativnosti i beskompromisnog političkog angažmana

U sklopu programa nazvanog "Avangardna kinematogafija iz bivše Jugoslavije, 1950-e do 1980-e" prikazuju se filmovi hrvatskih, slovenskih i srpskih redatelja. Tako se 7. ožujka u sklopu "Hrvatskih avangardnih filmova i filmaša iz 1960-e" prikazuje njih osam: Skretanje Vladimira Peteka (1963, 5 min, 35mm, c-b), Prije podne jednog fauna Tomislava Gotovca (1963, 8 min, 16mm, c-b) te Pravac (Stevens-Duke) (1964, 10 min, 16mm, c-b) i Kružnica (Jutkevič-Count) (1964, 12 min, 16mm, c-b) istog redatelja; zatim filmovi I'm Mad (1967, 5 min, Super 8mm-to-16mm) i Focus (1967, 7 min, 35mm, c-b) Ivana Martinca te Ljudi u prolazu II (1967, 11 min, 35mm, c-b) i Poslije podne puška (1968, 15 min, 35mm, c-b) u režiji Lordana Zafranovića.

Svi su ovi autori na razne načine bili povezani s Hrvatskim filmskim savezom, koji u svojem arhivu čuva njihove amaterske i profesionalne filmove, te je uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, izradio nove filmske kopije i suorganzirao njihovu američku prezentaciju. A upravo je ova prva u nizu takvih prezentacija i dosad najvažnije predstavljanje hrvatske avangarde u SAD-u i Kanadi. Tako, nakon New Yorka, cijeli program ugošćuju Pacific Film Archive u Berkleyu (11. do 29. ožujka) te Cinémathèque Québécoise u Montrealu (u travnju), a dogovara se i program za Seattle potkraj svibnja. 

Kurator programa u Anthology Film Archivesu i koordinator američkog predstavljanja jugoslavenske filmske avangarde filmski je kritičar i programer Jed Rapfogel. Hrvatski program izabrala je kustosica arhiva HFS-a, Diana Nenadić, a s hrvatske strane program  podupire i Institut Tomislav Gotovac u Zagrebu.

Anthology Film Archives internacionalni je centar za očuvanje, proučavanje i prikazivanje filmova i videa s posebnim fokusom na nezavisne, eksperimentalne i avangardne filmove. Sa sjedištem u New Yorku, 1970. su ga osnovali Jonas Mekas, Jerome Hill, P. Adams Sitney, Peter Kubelka i Stan Brakhage, a danas brine o tome da očuva i zaštiti filmsku građu kojoj prijeti gubitak ili propadanje. 

Detalje vezane uz ovu instituciju avangardnog filma potražite na ovoj poveznici, a raspored projekcija filmova s područja bivše Jugoslavije ovdje

Cjelokupni program razvijen je u suradnji sa Slovenskom kinotekom, Hrvatskim filmskim savezom i Akademskim filmskim centrom Beograd. 

Naslovna ilustracija preuzeta je sa stranice: www.anthologyfilmarchives.org 

×
Ova internetska stranica koristi kolačiće (cookies) za potrebe analize statistike posjeta. Pri tome se ne prikupljaju niti obrađuju osobni podaci. Korištenjem stranice prihvaćate i njene uvjete korištenja.