21. Human Rights Film Festival otvara hrvatska premijera filma Što da se radi? Gorana Devića
Hrvatskom premijerom novog dokumentarno-igranog filma Što da se radi? Gorana Devića u ponedjeljak, 4. prosinca u zagrebačkoj Kinoteci otvara se 21. izdanje Human Rights Film Festivala programski fokusirano na autorski film i ljudskopravaške teme.
Glavni filmski program s dvadesetak igranih, dokumentarnih i eksperimentalnih naslova prikazat će se u kinima Kinoteka i Dokukino KIC, gdje će se odvijati i popratni, diskurzivni program.
Human Rights Film Festival nastaje u organizaciji Multimedijalnog instituta/MaMe Zagreb i URK/Močvare, traje do subote 9. prosinca, a ulaz na sve programe je slobodan.
Novi film Gorana Devića Što da se radi? dugometražni je igrano-dokumentarni film u čijem je fokusu Željko, šef sindikata Tvornice vagona Gredelj, rastrgan krivnjom zbog smrti svog zamjenika Mladena koji je izvršio samoubojstvo nakon velikih javnih prosvjeda i sukoba unutar sindikata. Devićev je film paradigmatična priča Hrvatske, ali i ostalih istočnoeuropskih tranzicijskih zemalja.
Hrvatsku premijeru na festivalu imat će i eksperimentalno-igrani dugometražni film Polako nikuda Damira Čučića koji portretira glavne likove Olega i Martu primjenom postupka varijantne repeticije – isti događaj ispričan je dva puta zaredom, samo što je drugi put izmijenjen. Film je svjetsku premijeru imao na Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu.
Među dvadesetak naslova koji su obilježili filmsku 2023. godinu nalazi se značajan broj igranih filmova među kojima se posebno ističu novi naslovi autora poput Nuri Bilge Ceylana koji se na HRFF vraća s filmom Suhom travom, čehovljanskom dramom o samoživom profesoru kojeg je maloljetna učenica optužila za zlostavljanje; Kena Loacha koji je snimio još jednu dramu o modernoj Britaniji – na festivalu u Locarnu nagradom publike ovjenčan film Stari hrast radnjom je smješten u selo na sjeveroistoku Engleske i bavi se imigrantskim pitanjima, ksenofobijom i sistemskim zanemarivanjem radnika; te Jonathana Glazera koji se predstavlja s višestruko nagrađivanim novim filmom o holokaustu. Temeljen na istoimenom romanu Martina Amisa, Glazerov film Zona interesa o životu zapovjednika Auschwitza dobitnik je više nagrada na ovogodišnjem festivalu u Cannesu, među kojima i Grand Prix i nagrada FIPRESCI, te 5 nominacija za Europsku filmsku nagradu.
Dvije godine nakon što je na HRFF-u prikazan njegov film, Oscarom nagrađeni Drive My Car, na festival se vraća japanski redatelj Ryûsuke Hamaguchi s dramom Zlo ne postoji o ruralnoj gentrifikaciji koja je na ovogodišnjem Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji nagrađena Srebrnim lavom te nagradom FIPRESCI. Među autoricama čiji rad se prati u programima HRFF-a su i velikanka nove njemačke kinematografije Margarethe von Trotta, prikazat će se njen novi film Ingeborg Bachmann – Putovanje u pustinju s još jednom snažnom protagonisticom u fokusu, austrijskom pjesnikinjom iz naslova koju je utjelovila glumica Vicky Krieps; te beskompromisna njemačka formalistica Angela Schanelec s igranim filmom Glazba, dobitnikom berlinskog Srebrnog medvjeda za scenarij. Film Glazba je slobodna reinterpretacija mita o Edipu i priča o Jonu, mladiću koji je kao dijete ostavljen u grčkim planinama, posvojen je te je kao mladić završio u zatvoru gdje je s čuvaricom dobio dijete, niti ne sluteći njihovu sudbonosnu povezanost.
Inovativna dramaturgija odlikuje i biografski dokumentarac Orlando, moja politička biografija autora Paula B. Preciada, cijenjenog filozofa i trans aktiviste, koji je inspiriran književnim klasikom Virginije Woolf - Orlando: Biografija. U Woolfinom se romanu Orlando magično pretvara u ženu nakon tjedan dana dubokog sna. Gotovo stoljeće nakon, Preciado organizira kasting i okuplja 26 trans i nebinarnih osoba, u dobi od 8 do 70 godina, da evociraju suvremenog Orlanda govoreći o svojim životnim pričama i iskustvima.
Među dokumentarnim filmovima 21. HRFF-a izdvajaju se i eksperimentalni dokumentarac Uspon čovjeka 3 Eduarda Williamsa, argentinske redateljske zvijezde u usponu, te najnoviji film Anje Strelec Where Have All The Smiles Gone. Film Uspon čovjeka 3 nastavak je Williamsovog prvog filma u kojem istražuje anksioznosti novih generacija vezano uz klimatske promjene vizualno naglašenom stimulacijom prikladnom digitalnom dobu. Film Anje Strelec Where Have All The Smiles Gone portretira putovanje nepalskih migranata u potrazi za boljom budućnošću, većinom odlazeći iz svojih domova u zemlje Bliskog istoka, ne sluteći da će postati žrtve budućih poslodavaca. Oboje autora osobno će predstaviti filmove zagrebačkoj publici.