14. Subversive Film Festival u kinodvoranama i online
U sklopu Subversive Festivala održava se 14. izdanje Subversive Film Festivala i to od 3. do 10. listopada u zagrebačkim kinima Kinoteka i Dokukino KIC, a dio repertoara bit će dostupan i online na platformi volimdokumentarce.net.
Natjecateljski i popratni program donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu te na sadržajno i formalno inovativan način problematiziraju socijalne nepravde, društvene promjene, ženska prava i prava manjina, queer estetiku, studentske i radničke pokrete, te nasljeđe kolonijalizma.
Filmovi koje su pažljivo odabrali selektori Dina Pokrajac i Dragan Rubeša natjecat će se za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film, a ocjenjivat će ih tročlani žiri u sastavu Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto McNulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).
Program će u nedjelju, 3. listopada u kinu Tuškanac otvoriti nagrađivani hrvatski dokumentarac Tvornice radnicima Srđana Kovačevića koji je imao svjetsku premijeru na prestižnom Sheffield DocFestu a nagrađen je na Motovun Film Festivalu. Portret radničke zajednice u tvornici ITAS u Ivancu, koja je jedini uspješan primjer radničkog samoupravljanja u post-socijalističkoj Europi, nameće pitanje može li tvornica u rukama radnika preživjeti na marginama kapitalizma ili nam je potreban veći san? Nakon projekcije održat će se razgovor u kojem će sudjelovati redatelj Srđan Kovačević, direktor ITAS-a Dragutin Varga, sociolog Miloš Vlaisavljević (Europska konfederacija sindikata javnih službi), aktivistica Iva Ivšić (BRID) i moderator Bojan Nonković.
U dokumentarnoj konkurenciji ističu se još dvostruki pobjednik Visions du Réela Faya Dayi Jessice Beshir –spiritualno putovanje u čijem su središtu rituali khata, najunosnijeg usjeva u Etiopiji i pobjednik Hot Docsa Ostrov Svetlane Rodine i Laurenta Stoopa o stanovnicima izgubljenog otoka usred Kaspijskog mora. Tu je i Povratak u Reims (Fragmenti) Jean-Gabriel Périota koji kroz arhivske materijale donosi intimnu i političku priču o francuskoj radničkoj klasi od 1950-ih do danas, a inspiriran je istoimenim romanom Didiera Eribona dok je naratorica je slavna glumica Adèle Haenel. Pisac Eribon i redatelj Périot pridružit će nam se u online razgovoru o ovoj nekonvencionalnoj filmskoj ekranizaciji jednog od najutjecajnijih memoara 21. stoljeća koji je pokrenuo "klasni coming-out".
Friško sa svjetske premijere u Cannesu na Subversive dolazi Futura, portret Italije kroz oči tinejdžera, koji potpisuje renomirani trio sineasta Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher. Dokumentarni program donosi još i pobjednika Cinéma du Réela: polemički komad Godina otkrića Luisa Lópeza Carrasca koji kroz priče starih i mladih posjetitelja lokalnog bara u Cartageni stvara zanimljiv dijalog između suvremene španjolske svakodnevice i gotovo zaboravljenog komadića političke povijesti te otkriva nadolazeću eroziju radničkih prava i neoliberalnu agendu vodećih aktera EU-a. Prljavo perje meksičkog redatelja Carlosa Alfonsa Corrala crno-bijela je beskućnička romansa snimljena u maniri cinema vérité na teksaškim ulicama. U Mutnoj rijeci (film je nagrađen na FID Marseilleu) argentinska redateljica Tatiana Mazú González daje glas prešućenim pričama žena u patagonijskom rudarskom gradiću. Mala Palestina (Dnevnik opsade) Abdallaha Al-Khatiba donosi priču o stanovnicima najvećeg palestinskog izbjegličkog kampa na svijetu nakon Sirijske revolucije slaveći hrabrost i otpornost ovih ljudi bez države. Dokumentarni program zaokružuje biografski dokumentarac Greta Nathana Grossmana o svjetski poznatoj aktivistici Greti Thunberg.
Iz igrane konkurencije izdvaja se gruzijsko remek-djelo Što vidimo kada gledamo u nebo? Aleksandrea Koberidžea, jedan od najboljih 5 filmova godine prema izboru Međunarodne federacije filmskih kritičara (FIPRESCI) – poetična saga o slučajnom susretu koji pođe po zlu zbog uroka razotkriva skrivenu magiju svakodnevice. Čeznutljiva ljetna priča i idealan protulijek izolaciji Tsugua dnevnici proslavljenog portugalskog autora Miguela Gomesa i njegove partnerice Maureen Fazendeiro pokazuje kako su Crista, Carloto i João proveli pandemijski kolovoz. Prema brojnim renomiranim filmskim kritičarima u pitanje je dosad najuspješniji filmski izdanak lockdowna.
Tu su i pobjednik Locarna Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom, zaigrana posveta i dekonstrukcija azijskih B-akcijskih filmova 80-ih i 90-ih, u režiji indonezijskog redatelja Edwina – akcijska crna komedija donosi priču o plaćenom ubojici koji prikriva vlastitu impotenciju i ženskoj borkinji koja na sebe preuzima njegov teret osvete. Film na subverzivan način podriva muške i ženske kategorije u žanru osvetničke pulp drame poznatom po ultramačističkom i nasilnom svijetu. Kutija uspomena libanonskog dvojica Joana Hadjithomas i Khalil Joreige, jedan od miljenika publike na ovogodišnjem Berlinaleu, koji užas libanonskog građanskog rata prezentira kroz priču o kćerki koja u Montrealu otkriva Pandorinu kutiju punu majčinih bilježnica, fotografija i kaseta iz odrastanja u Beirutu tijekom 1980-ih, a stilski priziva uratke Atoma Egoyana.
Među najzvučnijim naslovima svakako je Crvena raketa, novi film doajena američkog nezavisnog filma Seana Bakera, čiji je Projekt Florida bio i nominiran za Oscara, donosi priču o propalom porno glumcu (u glavnoj ulozi je Simon Rex) koji se vraća u svoj rodni teksaški gradić no nitko baš nije sretan što ga vidi. Tu su i pobjednik ovogodišnje sekcije Encounters na Berlinaleu, vijetnamska vizualna rapsodija Okus Lê Bảoa te epska drama Dragi drugovi! Andreja Končalovskog, dobitnik Posebne nagrade žirija u Veneciji o masakru pobunjenih radnika u ruskom industrijskom gradiću. Opora austrijska ZF drama Teško je biti rođen Sandre Wollner nagrađena je na Berlinaleu Posebnom nagradom žirija a donosi priču o androidnoj "djevojčici" Elli koja je programirana s uspomenama koje znače sve njezinu vlasniku, ali ne i njoj. I za kraj tu je gorko-slatka, egzistencijalistička komedija Pas koji nije prestajao lajati argentinske redateljice Ane Katz o potrazi jednog blagog muškarca za ljubavi usred litanije novih poslova i svijeta na rubu apokalipse.
Program Kratki subverzivci donosi kratke, ali subverzivne naslove renomiranih redatelja Radua Judea, Jean-Marie Strauba i Dana Sallitta, a u suradnji s udrugom Domino na Subversiveu gostuje queer ikona Bruce La Bruce i prikazat će se njegov najnoviji film Sveti Narcis.
Iz popratnog filmskog programa koji se održava u Dokukinu KIC izdvajamo retrospektivu švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera čiji dokumentarno-igrani hibridi pokazuju kako je usprkos naizgled idiličnom miljeu u Švicarskoj itekako moguće stvarati filmske naracije otpora i denuncirati društvo kontrole. Švicarski maestro dobitnik je prestižne nagrade za životno djelo Pardo alla carriera koja mu je uručena 2019. na Locarno Film Festivalu. U sklopu programa Film XX koji je posvećen ženskim filmskim narativima predstavlja se legendarna njemačka vizualna umjetnica i sineastica Ulrike Ottinger, poznata po svojim osebujnim komadima koji isprepliću etnografiju, povijest i fantaziju. Prikazuje se njezin najnoviji dokumentarni film Pariški kaligrami (2020), filmska poema Parizu tijekom 1960-ih i redateljičinim formativnim godinama.
Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921-2012), voditelju kultnog njujorškog filmskog kluba Cinema 16 i autoru knjige "Film kao subverzivna umjetnost," nezaobilaznog filmskog vodiča u čiju je čast Subversive Festival dobio svoje ime. Povodom 100. obljetnice njegova rođenja kustosica Petra Belc priredila je prigodni filmsko-diskurzivni program.
U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazuje se najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt, spekulativno putovanje tragom neolitskih figurina u Podunavlju, Žene minorne spekulacije, koje će zatvoriti filmski dio festivala.