1. prosinca u Zagrebu počinju Filmske mutacije: peti festival nevidljivog filma
U četvrtak, 1. prosinca u Zagrebu počinje Filmološki festival-simpozij Filmske mutacije: peti festival nevidljivog filma. Festival će se sve do 4. prosinca održavati u kinu Tuškanac, Muzeju suvremene umjetnosti, na Akademiji dramske umjetnosti i Akademiji likovih umjetnosti. 5. i 6. prosinca festival seli u riječku Molekulu i Art-kino Croatia, a 12. i 13. prosinca u Ljubljanu, u Slovensku kinoteku.
Filmske mutacije ove godine povezuje misao o etici filmskog gledatelja iz razdoblja francuske sinefilije s nesigurnim gledateljem našeg vremena u programu pod naslovom ETIČKA TOČKA FILMA. SERGE DANEY. Program je uvodno upoznavanje s filmološkim radom Sergea Daneyja, kultnog filmskog i medijskog kritičara, čije je ime i dalje, dvadeset godina nakon njegovih posljednjih tekstova i unatoč manjku prijevoda, točka prepoznavanja među mnogim sinefilima.
Glavni urednik i kustos ovogodišnjih Filmskih mutacija, francuski filmolog Raymond Bellour u tekstu predavanja Filmski gledatelj: jedinstveno sjećanje govori o Sergeu Daneyju kao gledatelju koji nedostaje: 'Moramo uspostaviti moguće uvjete za toga gledatelja koji je danas, dvadeset godina kasnije postao manjina, ali još uvijek čeka na doživljaj.'
Kroz kustoske programe filmologa Raymonda Belloura i Patricea Rolleta te kustosice vizualnih umjetnosti Catherine David, čiji rad razvija Daneyjeva zapažanja s kraja 1980-ih i početka 1990-ih godina o mutaciji od projektora do parade slike-reklame, o razlikama između slike i vizuala, o kretanju filmskog gledatelja ispred nepokretnih slika, pokazat će se etičke točke gledanja i rada s filmskim slikama danas. Glavni gosti programa filmova, predavanja i simpozija su, uz Raymonda Belloura i Catherine David, redatelji Benoît Jacquot, José Luis Guerín, Pierre Léon i Toni D' Angela, urednik talijanskog filmološkog časopisa La Furia Umana, te slovenski filmolozi Jurij Meden (programski direktor Slovenske kinoteke) i Zdenko Vrdlovec koji je 2001. uredio jedinu antologiju Sergea Daneyja u regiji, pod naslovom Filmski spisi Serge Daney, u izdanju Slovenske kinoteke i s uvodnim tekstom Sinefilska etika.
PROGRAM PREDAVANJA Raymonda Belloura i José Luisa Guerína na Akademiji dramskih umjetnosti i Akademiji likovnih umjetnosti, razgovora i predstavljanja filmova u kinu Tuškanac i Muzeju suvremene umjetnosti nastavit će se zajedno s gostima Raymondom Bellourom i Benoîtom Jacquotom s predavanjem Raymonda Belloura u organizaciji Drugog mora i filmskim programima u Art-kinu Croatia u Rijeci, a ovogodišnji program završava u Slovenskoj kinoteci razgovorima i projekcijama novog filma Benoîta Jacquota Duboko u šumi, o čijem je etičkom očištu pisao za Trafic Raymond Bellour u tekstu Moć pogleda.
Simpozij ETIČKA TOČKA FILMA. FILMSKI GLEDATELJ koji okuplja domaće i međunarodne filmologe i autore odvijat će se u subotu, 3. prosinca od 11 do 14 sati u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu. Simpozij Etička točka filma. Filmski gledatelj bavit će se genezom suvremenog filmskog gledatelja, nesigurnim gledateljem našeg vremena (Bellourovim riječima) njegovom 'trećom fazom', nakon 1990-ih, od promjena koje su nastale u posljednjih dvadesetak godina u modusima filmskog obrazovanja, predstavljanja i prikazivanja u filmskom svijetu, ali i kod nas, o razlikama 'ovdje i tamo'. Kao polazišna točka programa poslužila su razmišljanja iz posljednjeg filmološkog eseja Sergea Daneyja Vožnja u Kapu, koji razvija ideju filmskog zazornog, etike prikazivanja i moralne točke filma, koja je bila i dio politike autora francuskog Novoga vala, kada su redatelji poput Rivettea, Godarda, Mouletta varirali etičko-estetičku dogmu moralnost je pitanje vožnje ili vožnja je pitanje morala.
Bogat FILMSKI PROGRAM RAYMONDA BELLOURA najavljuju naslovi njegovih programa STRASNA TIJELA ili program o pulsacijama, ekstremnim slikama ljubavi, o zazornom i POLITIKE PUTOVANJA ili program o politici, putovanju i filmu. U uvodima programa Raymond Bellour će govoriti o filmovima Benoîta Jacquota, Martina Arnolda, Stephena Dwoskina, Yervanta Gianikiana i Angele Ricchi Lucchi, Joséa Luisa Guerína i Jonasa Mekasa.
U programu Patricea Rolleta SERGE DANEY: IZUMITELJ SINEASTA su filmovi Marguerite Duras, posve nepoznatog nam redatelja i filmologa Jean-Claudea Biettea te film Hansa-Jürgena Syberberga, Theodor Hierneis, ili kako postati bivši kraljevski kuhar. U okviru Filmskih mutacija bit će prikazan izuzetan filmski esej Biette Pierrea Léonea o nevidljivim filmovima Jean-Claude Biettea, kao i jedan Bietteov film Daleko od Manhattana. Programi Catherine David posvećeni ETICI SNIMANJA usredotočit će se na filmsku etiku Pedra Coste U Vandinoj sobi i redatelja João Moreire Sallesa u filmu Santiago.
Kao i svake godine bit će prikazano nekoliko povezanih arhivskih i suvremenih naslova, od filma Gospođica Oyu Kenjija Mizoguchija (1951.) koji je izazvao Raymonda Belloura i Sergea Daneyja, utjecao na ideje o mizansceni francuske filmologije, kao i na Daneyjevu teoriju filmskih osjećaja, do najnovije provokacije Kena Jacobsa o spektaklu kasnog kapitalizma Amerika u ratu, domaće bojište: otvaranje filma u 3D projekciji.
PROGRAM FESTIVALA
FILMSKE MUTACIJE - PRESS MATERIJAL
FESTIVALSKI LETAK
Kontakt za medije:
Antonija Letinić
entonyus@gmail.com